Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:496 (2018-2019)
Innlevert: 30.11.2018
Sendt: 03.12.2018
Besvart: 07.12.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Viser til Justisdepartementet sin avgjørelse om å legge ned 65 passkontor og at det i den forbindelse vises til behovet for kompetanse ved passkontorene.
Kan statsråden legge frem en oversikt over hvilke passkontor det har blitt utstedt pass med feil og mangler de siste ti årene?

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Jeg viser til Riksrevisjonens Dokument 1 (2015-2016) hvor det ble påvist vesentlige mangler i norsk passutstedelse. Revisjonen påviste blant annet at identitetskontrollen ikke var ivaretatt på en enhetlig og betryggende måte. Videre ble det påvist mangelfull tilgangskontroll med saksbehandlingssystemet for søknadsbehandling og utstedelse av pass, varierende og mangelfull opplæring samt mangelfull sporbarhet og etterkontroll. Selve revisjonen ble gjennomført ved noen passkontor. Flere av funnene var likevel generelle som eksempelvis saksbehandlingssystemet som benyttes ved alle landets passkontor.
Riksrevisjonen påpekte også store avvik fra de internasjonale anbefalingene for kvalitet og sikkerhet fastsatt av Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO). Etter ICAO beste praksis skal alle saksbehandlere som mottar søknader og verifiserer søkerens identitet og grunnlagsdokumenter ha grundig og relevant trening. Det må vi i Norge forholde oss til. Vi vet at falske ID-dokumenter kan benyttes som virkemiddel til alt fra svindel og trygdemisbruk, til organisert kriminalitet og terrorisme.
Politidirektoratet har iverksatt en rekke tiltak for å lukke avvikene og heve sikkerheten og kvaliteten knyttet til utstedelsen av norske pass. De strenge kravene som stilles til sikkerhet og kvalitet skal sikre at sensitive personopplysninger ikke kommer på avveie og at det ikke utstedes ekte pass til feil person. De norske passene har blitt sikrere de siste årene, og er i dag svært vanskelig å forfalske. Derfor må vi ta høyde for at kriminelle som ønsker å få tilgang på et norsk ID-dokument i større grad retter oppmerksomheten mot utstedelsesprosessen.
Høy kompetanse om identitets- og dokumentkontroll hos saksbehandlere er et viktig samfunnssikkerhetstiltak. For å opprettholde høy kompetanse er det viktig med et høyt volum av saker. Det må være et fagmiljø på hvert søkersted. På kontorene som utsteder få pass er det mindre og mer sårbare fagmiljøer. Lav saksmengde kan føre til at det er vanskelig å opprettholde tilstrekkelig kompetanse. Manglende kompetanse øker sannsynligheten for at det gjøres feil. For å sikre at saksmengden til saksbehandlerne gir tilstrekkelig grunnlag for trening er det nødvendig å begrense antallet små passkontor.