Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:503 (2018-2019)
Innlevert: 03.12.2018
Sendt: 04.12.2018
Besvart: 11.12.2018 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Hvilke tiltak vil statsråden innføre på både kort og lang sikt for å sikre pasientene i Norge fra pasientskader som følge av svikt på medisinsk utstyr og implantater, og hvordan kan varsling av mistanke om svikt sikres på en forsvarlig måte i hele landet?

Begrunnelse

Mandag 26.november publiserte Aftenposten en sak som omhandlet granskning av implantat-industrien, svikt i utsyr og dårlig kontroll. I saken leser vi også om å en tobarnsfar fra Bodø som holdt på å dø da pacemakeren hans sluttet å virke. Produsenten og legene hadde visst om risikoen i flere år.
Den publiserte saken var et resultat av et globalt samarbeid med 252 journalister og dataspesialister fra 59 ulike mediehus over hele verden som har gransket produsentene av medisinsk utstyr.
Implantater som settes inn i norske pasienter, er ikke direkte godkjent av norske helsemyndigheter, ei heller godkjent av en sentral myndighet i Europa. I stedet er ansvaret satt ut til ulike kommersielle aktører som er utnevnt av myndighetene. Avsløringene viser at myndigheter over hele verden ikke har klart å beskytte pasienter mot implantater som kan punktere organer, gi feilaktige støt til hjertet, forgifte blodet og på andre måter påføre mennesker smerte. Produsenter har måtte betale ut milliarder av kroner i erstatning og forlik med pasienter, viser rettsdokumenter fra flere land.
Årsaken til svikt og manglede varsling er sammensatt.
Det finnes ikke noe nasjonalt register som har til hensikt å fange opp dette. Norske leger varsler ikke alltid myndighetene når de mistenker svikt. Og ansvaret for å vite er fordelt mellom flere statlige aktører, Legemiddelverket, DSB og Helsedirektoratet.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Norske pasienter skal være trygge på at medisinsk utstyr, herunder implantater er sikre. Alle hendelser relatert til svikt med implantater er alvorlige.
For både medisinsk utstyr og legemidler baserer regelverket seg på en nytte/risikovurdering slik at nytten ved bruken må overstige risikoen ved bruk for at disse produktene kan plasseres på markedet. Dette innebærer at det verken for medisinsk utstyr eller legemidler vil være et fullstendig fravær av risiko forbundet med bruk.
Som for stort sett alle typer av produkter som EU har harmonisert regelverk på, forhåndsgodkjennes ikke medisinsk utstyr av myndighetene før det kan plasseres på markedet. Legemidler er unntaket fra dette. Jeg påpeker likevel at legemidler i hovedsak godkjennes gjennom EUs godkjenningsprosedyrer hvor myndighetene fordeler arbeidet med vurderingen av godkjenning. Norske myndigheter fatter nasjonale godkjenningsvedtak, men er i den forbindelse som hovedregel forpliktet til å legge til grunn det man i EU-prosedyrene har konkludert med. Samme prinsipp ligger til grunn for medisinsk utstyr.
Når et medisinsk utstyr er sertifisert av et teknisk kontrollorgan i EU og CE-merket er vi som hovedregel forpliktet til å legge dette til grunn for at det kan plasseres på det norske markedet. Implantater tilhører høyeste risikoklasse for medisinsk utstyr. Det innebærer at en uavhengig tredjepart, teknisk kontrollorgan, utpekt av myndighetene må vurdere produktet før det kan plasseres på markedet. I dette ligger en vurdering av både klinisk og teknisk dokumentasjon. Myndighetenes utpeking av tekniske kontrollorgan setter krav til særskilt kompetanse, uavhengighet og habilitet. Teknisk kontrollorgan er forpliktet til å føre årlig tilsyn med produsenter for at produktets sertifikat kan opprettholdes. For implantater er det strenge regler, og reglene blir ytterligere skjerpet med de nye forordningene.

Meldeplikt ved svikt i medisinsk utstyr

Medisinsk utstyr er til betydelig hjelp for svært mange. Utstyret bidrar til økt livskvalitet og er også direkte livreddende for mange pasienter. Til tross for stor nytte vil vi aldri kunne fjerne enhver risiko i pasientbehandling. Derfor er det viktig at svikt ved bruk meldes, slik at man aktivt forebygger at hendelser gjentar seg.
Produsenter av medisinsk utstyr er i all hovedsak gode til å melde fra om svikt og formidle dette til helseforetakene. Det er imidlertid en underrapportering fra helsetjenesten av svikt med medisinsk utstyr. All pasientbehandling er forbundet med risiko, og det må arbeides systematisk for å redusere risiko for komplikasjoner og svikt. Systemer og rutiner for avvikshåndtering er en viktig del av helseforetakenes internkontroll. Lovgivningen inneholder klare krav til at svikt skal meldes. Helseforetakene må ta dette ansvaret på alvor og sørge for at det er rutiner for å melde ifra og at disse er godt kjent blant helsepersonell. For å kunne innvirke på pasientsikkerheten må meldeplikten vies mer oppmerksomhet både i hver enkelt avdeling hvor pasientbehandlingen foregår, og på helseforetaksnivå.

Tiltak på kort sikt

Regjeringen legger stor vekt på arbeidet med økt kvalitet og bedre pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten. Som en oppfølging av blant annet Arianson-utvalget, «Med åpne kort. Forebygging og oppfølging av alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenestene» (NOU 2015: 11), er arbeidet med en felles meldeportal («Én vei inn») for uønskede hendelser for hele helse- og omsorgstjenesten påbegynt. Formålet med «En vei inn» er at helsepersonell og virksomheter enkelt skal kunne melde hendelser ett sted for de ulike meldeordningene. En felles meldeportal skal også bidra til flere meldinger og redusere underrapportering til de meldeordningene som inngår i Én vei inn".
Prosjektet har utarbeidet en web-basert meldeportal som i november i år ble tatt i bruk for melding av legemiddelbivirkninger. Helsedirektoratet vil om kort tid levere skisse for utvikling av den web-baserte løsningen til i første omgang å inkludere øvrige produktbaserte meldeordninger som trenger å bli digitalisert. Med produktbaserte meldeordninger menes samtlige bivirkningsordninger (legemidler, vaksiner, kosttilskudd, kosmetikk), samt de to meldeordningene for medisinsk utstyr. Jeg og justisministeren er også enige om å overføre myndighetsansvaret for elektromedisinsk utstyr fra Justis- og beredskapsdepartementet til Helse- og omsorgsdepartementet. Dette betyr at ansvaret for produktregelverket for elektromedisinsk utstyr skal overføres fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap til Statens legemiddelverk, Når dette gjøres vil Statens legemiddelverk ha hele ansvaret for forvaltningen av produktregelverket for medisinsk utstyr i Norge.
For å styrke kapasiteten i Statens legemiddelverk på området medisinsk utstyr ble det i 2018 gitt et tilskudd på 2 mill. kroner. Videre er det foreslått å øke Legemiddelverkets ramme ytterligere med 3 mill. kroner i 2019 Dette er et ledd i en gradvis styrking av Legemiddelverket på dette området fremover.

Tiltak på lang sikt

I 2017 vedtok EU forslag til nytt lovverk for medisinsk utstyr. Hensikten var å styrke pasientsikkerheten. Det nye regelverket skal få full anvendelse fra mai 2020 og arbeidet med å innta regelverket i EØS-avtalen er igangsatt. Det vil innebære strengere krav innenfor stort sett alle områder av lovgivningen, og for pliktene og kravene til myndigheter, produsenter og teknisk kontrollorgan. Endringen vil gi tryggere og sikrere medisinsk utstyr fordi kontrollen med alle aktører blir skjerpet. Regelverket for medisinsk utstyr i øverste risikoklasse, som implantater, er også strengere i det nye regelverket. Blant annet skal de godkjennes av et ekspertpanel nedsatt av EU-kommisjonen før produktene kan plasseres på markedet. Det blir strengere krav til dokumentasjon, sporbarhet, produktinformasjon og innsyn. Dette vil bidra til en enda tryggere pasientsikkerhet.