Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:555 (2018-2019)
Innlevert: 07.12.2018
Sendt: 10.12.2018
Besvart: 17.12.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Nærings- og fiskeridepartementet lover i E24 5. desember 44 mrd. kroner over ti år i økte eksportinntekter som følge av nye handelsavtaler i det som fremstilles som et «frihandelsregnskap». Et regnskap har imidlertid både en pluss- og en minusside.
Hvor store økte importutgifter vil Norge få som følge av disse handelsavtalene, og hvor mye innenlandsk verdiskaping og sysselsetting vil fortrenges av den økte importen som kan ventes som følge av avtalene?

Begrunnelse

Når regjeringen ønsker å forplikte Norge gjennom omfattende internasjonale handelsavtaler med enkeltland eller landgrupper, bør regjeringen ha forståelse for og legge til rette for at det norske folk ønsker og får presentert relevant informasjon. Når statsrådens departement ifølge E24 presenterer et «regnskap», og det i dette regnskapet kun finnes en plusside og ingen minusside, kan det reises spørsmål ved om det utøves tilstrekkelig klokskap og åpenhet overfor befolkningen. Det er mange som kan risikere å bli direkte berørt av avtalene, både blant arbeidstakerne og arbeidsgiverne. I tillegg kan avtalene inneholde bestemmelser som kan få betydning for rettigheter og konkurransevilkår. Det burde være slik at statsråden var minst like opptatt av dem som taper, som av dem som tjener på frihandel og globalisering. «Frihandelsregnskapet» departementet presenterer i E24, kan av enkelte tas til inntekt for at dette ikke er tilfelle. Det bes om at statsråden i sitt svar er like tydelig på ulempene slike handelsavtaler vil innebære som han er på fordelene. Statsråden bør også kunne forventes å foreslå tiltak for å ivareta dem som vil rammes særlig hardt av avtalenes negative sider dersom de inngås, og han bør redegjøre for hvilke bransjer som kan forventes å rammes særlig hardt om avtalene blir en realitet.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Norsk importtoll for industrivarer og sjømat er allerede ensidig faset ut og næringslivet har omstilt seg til en situasjon med internasjonal konkurranse i et globalt marked. Inngåelse av frihandelsavtaler vil derfor ikke utsette norsk industri for mindre tollvern enn den hadde før avtalene ble inngått. Importen til Norge bidrar med forbruksartikler, men også innsatsvarer til norsk industri. Snarere enn å fortrenge eksisterende virksomhet i Norge, kommer økt import av industrivarer norske kjøpere til gode gjennom reduserte transaksjonskostnader og dermed bedre tilgjengelighet og lavere priser. Når det gjelder landbruksvarer har Norge betydelige tollsatser for sensitive produkter. I forhandlinger om landbruksvarer i frihandelsavtalene legges det til grunn at konsesjonene som gis ikke skal fortrenge norsk produksjon. Konsesjoner gitt i slike avtaler er for en stor del sydligere produkter, for eksempel frukt og grønt til fordel for forbrukerne, eller innsatsvarer til industrien som ikke kan produseres i Norge. Tollkonsesjoner kan også gis for enkelte sesongbetonte landbruksvarer på tider av året der Norge ikke selv har slik produksjon. Tollreduksjoner gitt i frihandelsavtaler ligger innenfor eksisterende landbrukspolitikk og tilhørende tollvern.
Når en frihandelsavtale med Norge likevel har interesse for våre handelspartnere, skyldes dette ikke minst at frihandelsavtaler etablerer et robust rammeverk for den bilaterale handelen. Dette skaper trygghet og forutsigbarhet for både importører og eksportører. For eksempel har forenkling av tollprosedyrer og etablering av felles regler for opprinnelse stor betydning for vareflyten.
Dette harmonerer med funnene i en studie utført av svenske Kommerskollegium nå i år. Ifølge denne studien har frihandelsavtaler økt handelen med mellom 50 og 170 prosent etter ti år. Kommerskollegium tilskriver tollkutt bare 20 til 40 prosent av denne veksten. Resten skyldes blant annet økt forutsigbarhet, bestemmelser for tjenester og investeringer, samt reduksjon i handelsbyråkrati.