Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:569 (2018-2019)
Innlevert: 11.12.2018
Sendt: 12.12.2018
Besvart: 18.12.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Per Olaf Lundteigen (Sp)

Spørsmål

Per Olaf Lundteigen (Sp): Kan jeg få en landsoversikt som viser antall statlig ansatte på hvert lokale NAV-kontor (stat/kommune) og hvilke av disse NAV-kontorene som har stedlig ledelse hhv. per 1. januar 2016 og per 1. desember 2018?

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Høsten 2017 gjennomførte Arbeids- og velferdsdirektoratet en kartlegging av statlige og kommunale årsverk ved NAV-kontor. Denne viste at årsverkene ved NAV-kontorene fordelte seg nokså likt på statlige (48,7 %) og kommunale (51,3 %) årsverk.
Direktoratet har utarbeidet statistikk over antall statlige ansatte og årsverk på NAV-kontorene per 2016 og 2018, samt en statistikk over ledere per 1. desember 2018. Tallene er framstilt på fylkesnivå og følger vedlagt.
Det føres ikke løpende statistikk på stedlig ledelse og antall hhv. statlige og kommunale ledere. Det skyldes blant annet at den kommunale statistikken er under oppbygging, og at enkelte NAV-kontor mangler data over kommunalt ansatte og ledere. Det var 430 NAV-kontor per 1. desember 2016, mens det er 391 NAV-kontor pr 1.desember 2018. Hvert NAV-kontor hadde leder, men noen kontor hadde delt ledelse.
Arbeids- og velferdsdirektoratet understreker at alle NAV-kontor har og skal ha en leder, men at det er kontorer som deler leder med et annet kontor (jf. vedlagte statistikk for 2018). Det skyldes blant annet at enkelte kommuner har inngått interkommunalt samarbeid om kommunale tjenester i NAV-kontorene, og at noen kontorer slås sammen som en konsekvens av kommunesammenslåinger. Dette skjer i henhold til en enighet mellom stat ved fylkesdirektør og den enkelte kommune ved rådmann.
Samtidig er det noen NAV-kontor som har flere lokasjoner i form av avdelingskontor/ «filialer» enn kun «hovedkontoret». Det føres ikke løpende statistikk over dette. Et eksempel vil være et publikumsmottak i et servicetorg, eller en avdeling som kan være åpen en dag eller to i uka.
I gjennomføringen av arbeids- og velferdspolitikken legges det vekt på å styrke oppfølging av etatens brukere ved NAV-kontorene, særlig dem som trenger det mest. Økt oppfølging øker mulighetene for overgang til jobb. Effektivisering av etaten der modernisering av etatens IKT-systemer har gitt vesentlige bidrag, har gitt grunnlag for å tilføre NAV-kontorene mer ressurser over tid bl.a. gjennom flere jobbspesialister.

1 vedlegg til svar:

Lenke til vedlegget: