Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:583 (2018-2019)
Innlevert: 13.12.2018
Sendt: 14.12.2018
Besvart: 18.12.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): A-krimsentrene gjør en viktig jobb i kampen mot arbeidskriminalitet. I møte med Maskinentreprenørenes Forbund kom det frem hvor vanskelig det var å komme med tips om mulig arbeidskriminalitet. Vi er avhengig av gode tips i kampen mot arbeidskriminalitet. Arbeidstilsynet sin nettside fant jeg kun mulighet for varsling om brudd på arbeidsmiljø i egen virksomhet.
Hva vil ministeren gjøre for at det blir enkelt å tipse om a-krim på de ulike relevante etatenes sine hjemmesider?

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Arbeidslivskriminalitet er høyt prioritert av tilsynsmyndighetene. Tips og meldinger er en viktig kilde til informasjon.
Arbeidstilsynets nettsider er etter mitt skjønn godt tilrettelagt for mottak av tips. Her er det en egen tipsside www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/tips/, hvor publikum kan tipse om kritikkverdige forhold, som gjelder Arbeidstilsynets myndighetsområde. Her finnes det også veiledning om hvor det kan rettes tips om saker på andre tilsynsmyndigheters områder.
De samarbeidende akrim-etater har lang tradisjon for å ta imot tips og godt utviklede systemer for å behandle disse på en god måte. Generelt har etatene inntrykk av at publikum ikke opplever det som vanskelig å melde fra om forhold som kan knyttes til mulig arbeidslivskriminalitet. Skatteetaten ser for øvrig på tiltak for å gjøre dette enklere for næringsliv og befolkning å melde tips til etaten. Etatene vil også utarbeide felles informasjon til bruk på nettsidene om a-krimsamarbeidet, organisering og hvordan næringsliv og publikum kan tipse om a-krim via etatenes ulike tipsmottak.
En viktig del av etatssamarbeidet mot arbeidslivskriminalitet er dialog og samarbeid med partene i arbeidslivet. Også gjennom slike kontaktflater får etatene en del tips. Ved alle arbeidskrimsentrene er det en koordinator som er gitt ansvar for å være kontaktperson for henvendelser fra bl.a. partene.
En annen viktig kanal for tips om ulovligheter er Servicesentrene for utenlandske arbeidstakere (SUA). Gjennom møter med servicesentrenes brukere får etatene viktig informasjon om mulige useriøse virksomheter og arbeidsgivere som bryter loven. Det tverretatlige samarbeidet om servicesentrene er derfor en viktig kilde for tips til det tverretatlige a-krimsamarbeidet.