Arne Nævra (SV): I Oslo er det mange utrygge skoleveier, og flere steder er det bommer for å hindre gjennomkjøring og redusere trafikken. Imidlertid er det mye snik-kjøring i bommene fordi mange bilister smetter gjennom etter bussene. I et svarbrev til Oslo kommunes byrådsavd. for miljø og samferdsel av 14.11.18, sier Statens Vegvesen at ATK kun kan brukes i forbindelse med håndheving av fartsovertredelser.
Er statsråden enig i tolkningen, og vil han i så fall ta initiativ til å endre regelverket slik at ATK kan brukes ved bommer?
Begrunnelse
Når Oslo kommune gjør sitt for å få ned uønsket trafikk av hensyn til sikkerhet og trivsel og setter opp bommer mot gjennomkjøring, da er det skuffende å registrere at det er klare misbruk/omgåelser av systemet.
I de gatene hvor det er hyppige bussavganger står bilene og venter ved bommen, og så kjører de gjennom etter bussen. Bilene skaper mange farlige situasjoner når de står der, mye fordi de blir stående i sykkelfeltene. I tillegg gir det generelt en svært lav respekt for bommene.
Et bredt flertall fra høyresiden til venstresiden har ønsket å bruke automatisk trafikkontroll (ATK) til å håndheve gjennomkjøring forbudt og byrådet har anmodet Statens Vegvesen om å få lov, men har fått avslag.
(Brev fra Statens vegvesen, Direktoratet, ref. 18/79723-7 av 14.11.18).
Jeg vil også vise til denne reportasjen som et godt eksempel på situasjonen:
https://www.dagsavisen.no/oslo/aksjonerte-mot-snikkjorere-1.1017125