Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:591 (2018-2019)
Innlevert: 13.12.2018
Sendt: 14.12.2018
Besvart: 20.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): I Oslo er det mange utrygge skoleveier, og flere steder er det bommer for å hindre gjennomkjøring og redusere trafikken. Imidlertid er det mye snik-kjøring i bommene fordi mange bilister smetter gjennom etter bussene. I et svarbrev til Oslo kommunes byrådsavd. for miljø og samferdsel av 14.11.18, sier Statens Vegvesen at ATK kun kan brukes i forbindelse med håndheving av fartsovertredelser.
Er statsråden enig i tolkningen, og vil han i så fall ta initiativ til å endre regelverket slik at ATK kan brukes ved bommer?

Begrunnelse

Når Oslo kommune gjør sitt for å få ned uønsket trafikk av hensyn til sikkerhet og trivsel og setter opp bommer mot gjennomkjøring, da er det skuffende å registrere at det er klare misbruk/omgåelser av systemet.
I de gatene hvor det er hyppige bussavganger står bilene og venter ved bommen, og så kjører de gjennom etter bussen. Bilene skaper mange farlige situasjoner når de står der, mye fordi de blir stående i sykkelfeltene. I tillegg gir det generelt en svært lav respekt for bommene.
Et bredt flertall fra høyresiden til venstresiden har ønsket å bruke automatisk trafikkontroll (ATK) til å håndheve gjennomkjøring forbudt og byrådet har anmodet Statens Vegvesen om å få lov, men har fått avslag.
(Brev fra Statens vegvesen, Direktoratet, ref. 18/79723-7 av 14.11.18).
Jeg vil også vise til denne reportasjen som et godt eksempel på situasjonen:
https://www.dagsavisen.no/oslo/aksjonerte-mot-snikkjorere-1.1017125

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Føremålet med Automatisk trafikkontroll (ATK) er å fjerne trafikkulukker på særleg ulukkesbelasta punkter og strekningar. I det rettslege grunnlaget er bruksområdet avgrensa til å kontrollere fart og køyring på raudt lys – som begge er kjende årsaker til ulukker. I dag nyttast tiltaket berre for kontroll av fart.
ATK etablerast etter særlege kriterier, mellom anna med omsyn til naudsynt dokumentert ulukkesfrekvens. Statens vegvesen, i samarbeid med politiet, står for den praktiske gjennomføringa av slik kontroll. Politiet følgjer opp der det avdekkast straffbare forhold.
Sjølv om slike brot på trafikkregulerande tiltak som representanten Nævra viser til, er svært uheldig, må ein finne andre kontrollmekanismer enn ATK for å handtere dette.