Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:602 (2018-2019)
Innlevert: 14.12.2018
Sendt: 17.12.2018
Besvart: 20.12.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Bruk av båt i opplæring blir begrenset av regelverk. Næringsministeren henviser til å finne løsninger gjennom dialog med Sjøfartsdirektoratet, uten at Norsk Leirskoleforening har lykkes med dette.
Hvordan vil Kunnskapsministeren sikre egnede løsninger og lovverk for båtbruk i opplæringssammenheng, for sikring av en verdifull læringsarena for elevenes sjøvettopplæring?

Begrunnelse

Viser til Dokument nr. 15:1807 og nr. 15:790 (2017-2018). Viser videre til høringssvar og brev til Næringsministeren og Kunnskapsministeren, der Norsk Leirskoleforening tar opp utfordringene leirskolene møter på. Henvendelser til Sjøfartsdirektoratet har vist seg ikke å føre fram, uten at årsaken er manglende sikkerhet knyttet til den aktuelle aktiviteten. Leirskolene opererer under et regelverk som ikke passer; nemlig Skipssikkerhetsloven. Det gjør at trygg og god sjøvettopplæring med barn og unge blir stoppa. Dette er en veletablert og sikker aktivitet, med lange tradisjoner, og tidligere godkjent av nettopp Sjøfartsdirektoratet. I over 50 år med denne opplæringen, har det ikke vært en eneste ulykke. På leirskole står sikkerheten i høysetet, underlagt lovverket for den offentlige grunnskolen med strenge krav til forsvarlighet.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: I norsk grunnskole er det lang tradisjon for å ta med elever på leirskole. Leirskole eller andre skoleturer med overnatting er noe mange elever ser fram til. Skoleturene er viktige, både sosialt og faglig, og er ofte med på å markere avslutningen av barnetrinnet på 7. trinn eller grunnskolen på 10. trinn. Nesten 80 prosent av elevene får dra på leirskole i løpet av grunnskolen. Det er utelukkende positivt. I Jeløya-plattformen har regjeringen sagt at vi vil lovfeste retten til leirskoleopphold. For tiden er et lovforslag om å innføre plikt for kommuner til å tilby leirskoleopphold eller annen skoletur med overnatting på høring. Jeg tar sikte på å legge fram en lovproposisjon med et slikt lovforslag innen påsken 2019.
Leirskoleopphold eller andre skoleturer vil være en del av elevenes opplæring, og all offentlig grunnskoleopplæring skal være i samsvar med opplæringsloven og forskriftene til denne. Dette legger føringer for hva innholdet på turene skal være, og ikke minst for elevenes sikkerhet. Kommunen har blant annet plikt til å sørge for at tilsynet med elevene er forsvarlig sett opp mot risikoen for at skade eller ulykke kan skje, jf. forskrift til opplæringsloven § 12-1, og plikt til å sørge for ulykkesforsikring på turen, jf. opplæringsloven § 13-3b.
Leirskoler og skoleturer går til ulike steder. Noen skoler tar med elevene på fjellet, noen til gårds og andre til sjøen. Avhengig av sted og risikofaktorer vil det gjelde særskilte regler for de ulike stedene elevene skal være og aktivitetene de skal gjøre der. Eksempler på dette er krav om bruk av bestemt sikkerhetsutstyr eller at de voksne skal ha en bestemt kompetanse. Som kunnskapsminister har ikke jeg eller mitt departement faglig kompetanse til å vurdere hvilke regler og sikkerhetskrav som bør gjelde i ulike situasjoner når elevene er på leirskole. Hvilke sikkerhetskrav som skal gjelde for eksempel til sjøs, mener jeg best må vurderes av rette fagdepartement og deres underliggende organer.
I saken om sikkerhetskrav til båter som brukes på leirskoler har mitt departement vært i kontakt med Nærings- og fiskeridepartementet. Jeg er glad for at NFD er i dialog med både Norsk leirskoleforening og Røde Kors om temaet og at det skal holdes et møte med aktørene nå i januar. Jeg vil sørge for at kunnskapsdepartementet også er med og bidrar inn i diskusjonene, slik at leirskolene kan fortsette å fungere som gode læringsarenaer.