Kjersti Toppe (Sp): Mener statsråden det er tilstrekkelig at alvorlig syke pasienter som behandles ved flere sykehus får oppnevnt kontaktlege ved hvert sykehus, og hva gjør han for å rydde opp i uklarhetene som finnes i spesialisthelsetjenesten rundt dette spørsmålet?
Begrunnelse
Da statsråden innførte ordningen med kontaktlege for pasienter med alvorlig sykdom, skade eller lidelse, uttalte han at alvorlig syke mennesker og deres pårørende skulle spares for belastningen ved å «forholde seg til mange ulike leger og fortelle sykehistorien sin igjen og igjen». Da ordningen var til høring fastslo departementet følgende:
«Når det er avklart om ein pasient har rett til kontaktlege, bør pasienten straks gjerast kjend med dette».
I en videoreportasje fra Dagens Medisin 8. november følges en pasient som etter en alvorlig nakkeskade er i et forløp hvor han får behandling ved fire ulike sykehus. Pasienten ble for det første ikke informert fra noen av sykehusene om at han hadde krav på en kontaktlege, men oppdaget selv – nærmest ved en tilfeldighet – at rettigheten var innført. Han måtte selv sende inn en klage før han fikk oppnevnt en kontaktlege.
Pasienten fikk heller ikke oppnevnt én kontaktlege for hele pasientforløpet: Tilbakemeldingen han fikk fra sitt rehabiliteringssykehus, Sunnaas sykehus, var at kontaktlegen kun var kontaktlege for behandlingen ved dette ene sykehuset. I sitt svarbrev til pasienten skriver Sunnaas sykehus:
«Pasienten kan ha to kontaktleger samtidig i pasientforløpet i spesialisthelsetjenesten, en ved akuttsykehuset og en ved rehabiliteringssykehuset.»
Sykehuset skriver videre:
«Du har fått behandling ved flere sykehus. Til tross for at slike tilfeller jo absolutt ikke er uvanlig, er denne problemstillingen ikke direkte omtalt i Helsedirektoratets veileder for kontaktlegeordningen.»
Pasientens behov for én fast kontaktlege å forholde seg til blir ikke mindre fordi pasienten får behandling ved flere sykehus. Tvert imot er det trolig mer belastende å holde seg orientert om behandlingsforløpet sitt hvis man må holde kontakten med mange ulike institusjoner. Hvis pasienter selv må kjenne til lovverket, og må klage for å få oppnevnt kontaktlege, er også dette åpenbart i strid med hensikten bak ordningen.