Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:659 (2018-2019)
Innlevert: 29.12.2018
Sendt: 02.01.2019
Besvart: 09.01.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Har statsråden en oversikt over hvor mange av deltakerne i introduksjonsprogrammet som er under 25 år og som har et forsørgeransvar, og hva er kostnaden dersom de også de under 25 år med forsørgeransvar skulle fått full introduksjonsstønad?

Begrunnelse

Deltakere på introduksjonsprogrammet under 25 år skal motta 2/3 av stønaden, jf. introduksjonsloven § 9. Ansatte i Introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger og NAV melder om at det blir brukt en del tid på søknader om supplerende sosialhjelp og ekstraytelser for deltakerne i Introduksjonsprogrammet, spesielt de som har barn. De melder også om at de ser at barn av de som er i introduksjonsprogrammet ikke har nødvendig klær og utstyr til skole, utelek, fritidsaktiviteter med mer. SV er bekymret for at de som er under 25 år og har barn, blir liggende under fattigdomsgrensa, dersom de kun mottar 2/3 av introduksjonsstønaden.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: SSB følger tidligere deltakere i introduksjonsprogrammet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Tall fra SSB viser at det i 2014 var 845 introduksjonsprogramdeltakere under 25 år med forsørgeransvar. I 2015 var antallet 913 deltakere. SSB opplyser at de ikke har nyere tall.
Introduksjonsstønaden er på 2 ganger grunnbeløpet i folketrygden (G). Per i dag utgjør det 193 766 kroner. Programdeltakere under 25 år mottar 2/3 av introduksjonsstønaden, som tilsvarer 129 177,33 kroner. Differansen i stønaden for de over og under 25 år er på 64 588,66 kroner.
Sammenliknet med 2014 er antall deltakere i introduksjonsprogrammet i 2018 omtrent doblet, og antall deltakere under 25 år med forsørgeransvar antas også å være betydelig høyere enn i 2014/15. Den store økningen i antall deltakere skyldes hovedsakelig det høye antallet asylsøkere som kom i 2015. Det forventes en nedgang i antall deltakere i årene framover. Hvis man tar utgangspunktet i tallene fra 2014/2015 vil en økning i stønaden fra 2/3 til full introduksjonsstønad for 900 personer koste ca. 58,3 mill. For det dobbelte (1 800) antall deltakere vil en økning i stønaden koste ca. 116,6 mill. Beregningene er gjort med forbehold om usikkerheten i grunnlagstallene.
I rapporten "Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2011-2015" ser SSB også på husholdningsinntekten for deltakere i introduksjonsprogrammet. Departementet har innhentet en oversikt over inntekt for deltakere over og under 25 år med barn. Når man ser på inntekt etter skatt per forbruksenhet er det bare små forskjeller mellom husholdningene for de over og under 25 år. Dette gjelder både for par med barn og enslige forsørgere. Årsaken skyldes at det er flere personer i husholdningene for de over 25 år.
Inntekt etter skatt per forbruksenhet, EU-skala 2015 (median)

Begrunnelse:

Det er vedtatt ny struktur for utstedelse av pass. Flere passlokalsjoner er vedtatt avviklet, og andre forsterkes. Sør-Øst Politidistrikt har relativt sett kommet dårligere ut enn andre politidistrikt hva gjelder antall lokasjoner og lokalisering av passkontor. Sør-Øst PD er sjette størst i landet, men har få passkontor sett i forhold til areal og befolkningstetthet. Det er også blitt en skjevdeling mellom fylkene i politidistriktet. Mens Buskerud har fire passlokasjoner, er Telemark avspist med to. Av hensyn til de som bor i Telemark er det viktig at tilbudet samlet sett ikke blir dårligere enn i de to andre fylkene i politidistriktet.

Særlig borgere i Vest-Telemark og deler av Agder vil få de lengste reiseavstandene med den strukturen som er vedtatt. Selv om Agder er eget politidistrikt, påvirkes borgerne i indre deler av Agder Politidistrikt. De vil få uforholdsmessig lang reisevei hver gang passene skal fornyes. I Vinje kommune er det mellom 20 og 28 mil tur retur Notodden eller Odda. Fra Fyresdal er det 28 mil tur/retur Notodden. Hovden i Setesdal har 42 mil reise tur/retur Kristiansand.

Dette påfører den enkelte og samfunnet svært store kostnader. I 2017 ble det utstedt 2 400 pass ved Seljord lensmannskontor som nå er lagt ned. Tar en med passreisende fra Agder og mulighetene for at de som benytter de over 10 000 hyttene i området, kan det antas at det faktiske potensialet er langt større ved en lokalisering i Vinje. Ved å sette passeren i Vinje nås store deler av den befolkningen som er hardest rammet av nedleggelse av passkontorer.

Med ny struktur kan en legge til grunn at om lag 5 000 personer vil bruke i gjennomsnitt 5 timer til reise tur retur og utstedelse av pass. Det utgjør 1 040 døgn. Hvis 3 000 av disse er i arbeid og må ta seg fri gir det 2 000 arbeidsdager i rent tap. Hvis taper representerer samlet 1 000,- pr time for arbeidstaker og arbeidsgiver er det et årlig tap på om lag 15 millioner kroner.

I disse dager bygges et nytt lensmannskontor på Åmodt i Vinje kommune. Merkostnadene ved å legge inn en passlokasjon i dette bygget er små. Kommunen er eier av lokalet og skal leie ut til politiet. Det blir nå avsatt plass til passkontor i henhold til de kravene som er stilt. Hvis politimesteren mener det faglig beste er å etablere passkontor i disse lokalene, og eventuelt flytte personell et visst antall dager i uken til Vinje, fremfor å flytte 2 500-5 000 mennesker til Notodden eller Skien, vil det være særdeles samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det vil ivareta den faglige kvaliteten og det vil styrke tjenestetilbudet til en region som ellers vil være fjernt fra alternative passlokasjoner. Det vil ikke rokke nevneverdig ved den vedtatte strukturen, og forholdene her er så vidt spesielle at det ikke vil gi grunnlag for å vurdere lokalisering på mer generelt nivå.

• Par 25 år og over med barn: 177 858 kroner
• Par 24 år og under med barn: 183 258 kroner
• Enslige 25 år og eldre med barn: 186 509 kroner
• Enslige 24 år og yngre med barn: 182 132 kroner

Stortingsrepresentant Haltbrekken viser også til at de ansatte i introduksjonsprogrammet melder om at de ser barn som ikke har nødvendige klær og utstyr til skole og fritidsaktiviteter. I den sammenheng vil jeg gjerne vise til at det eksisterer flere ordninger under Barne- og likestillingsdepartementet, Kulturdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet som er rettet mot nettopp dette. Blant annet kan nevnes: Lov om sosiale tjenester gir rett til sosialstønad for personer som ikke har tilstrekkelige midler til å sørge for sitt livsopphold, herunder klær. Nasjonal tilskuddsordning mot barnefattigdom, som har som formål at alle barn, uavhengig av foreldrenes økonomi, skal ha mulighet til å delta jevnlig i organisert fritidsaktivitet sammen med andre; Tilskuddsordning for å forebygge og redusere fattigdom blant barn og barnefamilier som er i kontakt med de sosiale tjenestene i NAV. Formålet er blant annet å forebygge sosial eksklusjon blant barn og unge; Tiltak mot barnefattigdom på frivillighetsfeltet er et prosjekt som har som formål å prøve ut nye metoder for å få med barn i eksisterende aktiviteter i frivillige organisasjoner.
I forbindelse med den varslede gjennomgangen av introduksjonsloven, vil jeg også vurdere behov for endringer i introduksjonsstønaden for ulike grupper.