Bjørnar Moxnes (R): Hva gjør regjeringen for å sikre god nok kontroll av utenlandske og innenlandske vogntog på norske veier, og hvilke tiltak som ikke strider med EØS-avtalen ser statsråden for seg?
Begrunnelse
Mandag ettermiddag denne uka ble en ung mann livstruende skadet da et utenlandsk vogntog fikk sleng på hengeren og kolliderte med en personbil på E8 i Troms. Vogntoget hadde ikke gode nok dekk i følge politiet, melder NRK. Aftenposten melder samme uke at en spesialtransport hadde overlast, 16 sommerdekk, tre av dem med for liten mønsterdybde, i tillegg til 6 vinterdekk. Dette er bare noen av vinterens medieoppslag om for dårlig skodd, for dårlig sikra eller for tung last på lastebil og vogntog. Mange av vogntogene med feil og mangler er utenlandske.
Vi har liten kunnskap om utenlandske vogntog på veiene i Norge. Transport & Logistikkforbundet har grunn til å tro at det til enhver tid finnes mellom fire og fem tusen utenlandske vogntog på norske veier, men det finnes ikke gode tall for dette. Det vi vet er at tallet er økende. Det er også liten kunnskap om hvilken transport de utenlandske vogntogene kjører, enten det er kabotasje, tredjelandskjøring eller kombinerte transporter.
Aftenposten skriver i desember 2018 at politiet mener transportbransjen har noen kjennetegn som gjør den spesielt utsatt for arbeidslivskriminalitet. Timesatsene for yrkessjåfører i Norge er allmenngjort, men Arbeidstilsynets undersøkelser viser at bare tre av ti utenlandske sjåfører hadde lovlig lønn og diett i 2017. Det jukses med fartsskrivere og transportdokumenter. Statens vegvesen har ikke kapasitet til å kontrollere alle vogntog på vei inn i Norge i dag. Transportører kan utnytte underbetalte utenlandske sjåfører og kalkulere med å bruke vogntog og utstyr med for lav sikkerhet fordi det gir økt lønnsomhet i et for dårlig kontrollert marked. Det går ut over trafikksikkerheten på norske veier, og uskyldige mennesker som den unge mannen i Troms.
Gjennom EØS-avtalen tar Norge del i det indre markedet for godstransport. Det gjør at vi må åpne opp vårt marked for utenlandske sjåfører, uten at vi i dag har virkemidler som sikrer tryggheten på norske veier. Et register for oppdrag over godstransport i Norge er et virkemiddel som ville gitt mulighet til å avdekke en rekke ulovligheter i transportbransjen, men et slikt register er ikke i samsvar med EØS-avtalen, og kan derfor ikke opprettes. EØS-avtalen har gitt oss lavere trafikksikkerhet på norske veier, og gjør det vanskelig å kontrollere tungtransport i Norge.