Åsunn Lyngedal (A): Hvor mange vogntog blir årlig kontrollert for vintersikkerhet idet de kjører inn over en grensestasjon nord for polarsirkelen, og hvor stor andel av vogntogene som kjører inn i Norge over de samme grensestasjonene utgjør dette?
Begrunnelse
Et utenlandsk vogntog fikk i forrige uke sleng på hengeren og resultatet er at en 22-åring fra Sortland svever mellom liv og død på UNN i Tromsø. En stadig økende trailertrafikk skaper frykt på nordnorske vinterveier. Få av veiene i nord driftes med krav til brøyting og strøing som i mer tettbygde strøk. Veistandarden er ikke den beste, strekningen i Nord-Norge med flest vogntog er på E6 i Narvik kommune mellom Bjerkvik og Øyjord, og denne er smal svingete og har mer enn 70 avkjørsler på mindre enn 10 km.EU har heller ikke samme krav til vinterdekk som det vi har. Arbeiderpartiet fikk i stortinget i 2014 forsikringer om at kontrollen med utenlandske vogntog skulle økes. En ting er å takle kjøreforholdene på E 18 når du kommer inn over Svinesund. Noe helt annet er standarden som kreves når du kommer inn over Graddis, Bjørnfjell eller Kivolombolo.