Tellef Inge Mørland (A): Kan samferdselsministeren forsikre om at tidligere løfter knyttet til fremdriften av utbyggingene på E18 og E39 ligger fast, eller vil deler av disse strekningene kunne bli forsinket som følge av at samferdselsministeren nå legger opp til en konkurranse med flere nye veistrekninger, uten at det følger økte bevilgninger med?
Begrunnelse
Frps tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttalte til Agderposten i januar 2018 at «Oslo – Stavanger vil stå ferdig i 2027», i forbindelse med at han omtalte utbyggingen av E18 og E39 under et besøk hos Nye Veier. 11. januar 2019 sendte den nåværende samferdselsministeren ut en pressemelding der han annonserte at Nye Veier ville få ansvar for å bygge ut tre nye veistrekninger.
I pressemeldingen kan man blant annet lese at:
«Med fleire strekningar i porteføljen sin har dei høve til å vurdere dei ulike prosjekta opp mot kvarandre. På den måten kan selskapet best vurdere rekkefølga for utbygginga av prosjekta», og «Sjølv om Nye Veier no får tre nye strekningar, vil den årlege summen selskapet får på om lag fem milliardar kroner, vere den same.»
Dette gir grunnlag for å stille spørsmål rundt de strekningene som allerede er lagt inn i Nye Veiers portefølje, og de løfter om utbygging som er gitt i den forbindelse.