Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:771 (2018-2019) Innlevert: 18.01.2019 Sendt: 21.01.2019 Besvart: 29.01.2019 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen
Lars Haltbrekken (SV): I den nye regjeringsplattformen skriver regjeringen at de vil: "Stoppe neddyrkingen av myr og restaurere ødelagt myr." Hva betyr dette, er det kun stans i nydyrkingen av myr eller inkluderer det også nedbygging av myr?
Ola Elvestuen: Formuleringen i punktet "Stoppe neddyrkingen av myr og restaurere ødelagt myr" i Granavolden-plattformen tilsvarer samme punkt i Jeløyaplattformen fra 2018. "Stoppe neddyrkingen" er knyttet til forslaget om å forby nydyrking av myr. Det følger av klimaforliket i Stortinget fra 2012 at nydyrkingsforskriften skal revideres slik at også hensynet til klima blir gjenspeilet i regelverket. Stortinget har videre i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2017 bedt regjeringen fremme et forslag om forbud mot nydyrking av myr. Historisk har grøfting for skogplanting representert det største inngrepet i norske myrer, men en slik praksis har vært forbudt i 12 år. Nydyrking av myr representerer per i dag det største inngrepet i myrarealer i Norge. NIBIO har beregnet at ca. 2 600 dekar myrarealer har blitt dyrket opp årlig i perioden 2007–2015 og at om lag 2 000 dekar pr. år vil bli dyrket opp i tiden framover dersom det ikke innføres restriksjoner. Dette tilsvarer ca. 260 fotballbaner i året. Med et generelt forbud, vil utslippene i perioden 2021 – 2030 kunne reduseres med ca. 450 000 tonn CO2-ekvivalenter for perioden fram til 2030.Punktet "Stoppe neddyrkingen av myr" i den nye regjeringsplattformen viser til at regjeringen vil følge opp klimaforliket og anmodningsvedtaket fra Stortinget. Landbruks- og matdepartementet har derfor fremmet en proposisjon til Stortinget om en endring i lov 12. mai 1995 nr. 23 om jord (jordlova) § 11 andre ledd om nydyrking. Forslaget er en utvidelse av hjemmelsgrunnlaget, slik at det kan fastsettes regler om nydyrking i forskrift som er begrunnet ut fra behovet for redusert utslipp av klimagasser. Omdisponering av myr til utbyggingsformål er ikke inkludert i punktet "Stoppe neddyrkingen av myr" i den nye regjeringsplattformen. Økt bevissthet og kunnskap om klimaeffekten av arealbruksendringer er viktig. Departementet har derfor gitt Miljødirektoratet i oppdrag å vurdere hvordan hensynet til karbonrike arealer kan inkluderes i styringsdokumenter for arealplanlegging.