Skriftlig spørsmål fra Åsunn Lyngedal (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:772 (2018-2019)
Innlevert: 17.01.2019
Sendt: 21.01.2019
Besvart: 29.01.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Åsunn Lyngedal (A)

Spørsmål

Åsunn Lyngedal (A): Hva er handlingsrommet for å kunne etablere månedstak og timesregel i takstene for Hålogalandsbrua, og vil ministeren bidra til at dette etableres for lette kjøretøy på Hålogalandsbrua?

Begrunnelse

Det var til stor glede for Nord-Norge da Hålogalandsbrua ble åpnet 9. desember. I tillegg til å korte ned strekningen med mest tungtrafikk i landsdelen, knytter brua Narvik kommune sammen. Befolkningen i Bjerkvik får nå mer enn halvert sin reisetid til sentrum og de tilbudene som finnes der. Prisen for å passere er relativt høy også for privatbiler, og det er mange pendlere eller de som deltar i aktiviteter i sentrum må betale mye for å ta brua i bruk. Dette gjelder ofte barnefamilier. Når takstene er satt er det ikke innført hverken månedstak eller timesregel. Begrunnelsen som er gitt er at det ikke er mulig på et riksveiprosjekt, men er forbeholdt bypakker. Jeg er kjent med at det er etablert et månedstak på 25 passeringer på Hardangerbrua, og mener det da også burde være mulig på Hålogalandsbrua. Siden brua ligger mellom flere bydeler i Narvik er det av særlig viktighet for å ta brua mest mulig i bruk og knytte kommunen sammen.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Eg vil vise til at bompengeopplegget for E6 Hålogalandsbrua og skredsikring av E10 Trældal-Leirvik blei vedteke gjennom Stortinget si behandling av Prop. 117 S (2011-2012), jf. Innst. 382 S (2011-2012) i 2012.
Med dei føresetnadene som blei lagt til grunn i finansieringsplanen, er innkrevjingsperioden rekna til 17 år på nye E6 ved Øyjord og i overkant av 19 år på E10 ved Leirvik. Dette er altså noko lengre innkrevjingsperiode enn det som normalt blir lagt til grunn ved bompengefinansiering, dvs. 15 år. Samferdselsdepartementet la i si vurdering vekt på at lokale styresmakter hadde gitt samtykke til dette for å styrke økonomien og sjansane for realisering av prosjektet. Rabattordningar med passeringstak/timesregel blei også vurderte, etter ønske frå Narvik kommune. Samferdselsdepartementet meinte då at det ikkje var aktuelt med ytterlegare rabattordningar fordi det kunne svekke finansieringa av prosjektet.
Gjennom behandlinga av Prop. 1 S Tillegg 2 (2015-2016)/Innst. 13 S (2015-2016) slutta Stortinget seg til å innføre ein ny takst- og rabattstruktur for bompengeprosjekt. Denne skal gjelde for alle nye prosjekt. For prosjekt som allereie var vedtatt er det stilt vilkår om tilslutning frå lokale styresmakter for omlegging til den nye strukturen. Det er ein føresetnad at dette ikkje svekker økonomien i prosjekta eller fører til ei kostnadsomvelting frå lette til tunge køyretøy.
Narvik kommune og Nordland fylkeskommune ga i oktober 2017 si tilslutning til justering av takstsystemet i tråd med den nye strukturen. Det justerte takstsystemet er ei vidareføring av prinsippa i Prop. 117 S (2011-2012)/Innst. 382 S (2011-2012), men med auke i rabatten for køyretøy i takstgruppe 1 med avtale og brikke frå 10/13 pst. til 20 pst. og bortfall av rabatt for køyretøy i takstgruppe 2.
Bompengeinnkrevjinga på ny E6 ved Hålogalandsbrua starta i desember 2018. Etter eit års drift vil økonomien i prosjektet bli evaluert på bakgrunn av mellom anna trafikktal. Ved denne evalueringa meiner eg det også vil vere naturleg å vurdere på nytt om det er økonomisk rom for å innføre passeringstak.