Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:776 (2018-2019)
Innlevert: 21.01.2019
Sendt: 22.01.2019
Rette vedkommende: Kommunal- og moderniseringsministeren
Besvart: 29.01.2019 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Hvilke kriterier er det som gjelder for tildeling av fergeavløsningsmidler for fylkesfergesamband?

Begrunnelse

Det har de senere årene skjedd flere endringer ved beregning av tilskudd for fergeavløsningsprosjekt på fylkesvegsamband. Både tilskuddets størrelse, tilskuddsperiode, bompengeperiode, og nå etter endringer i forbindelse med statsbudsjettet 2019, også en beregning av kapitalkostnader som kan dekkes av tilskuddet. I den nye regjeringsplattformen ser det også ut til at det åpnes opp for å utvide bompengeperioden ut over dagens 20 år.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Ferjeavløsningsordningen for fylkesveiferjer ble presentert for Stortinget i Prop. 121 S (2014–2015) Kommuneproposisjonen 2016. Ordningen inngår som en del av inntektssystemet for fylkeskommunene. I proposisjonen foreslo departementet at det årlige tilskuddet med ferjeavløsningsmidler skal beregnes ut fra netto endring i rammetilskudd når et ferjesamband avløses eller innkortes av en ny veiforbindelse. En nedlegging av et ferjesamband gir en reduksjon i tilskudd gjennom kostnadsnøkkelen for båt og ferje i inntektssystemet, mens en ny veiforbindelse gir økt tilskudd gjennom kostnadsnøkkelen for fylkesvei.
Ferjeavløsningstilskuddet blir beregnet som nettoeffekten av disse endringene. Stortinget sluttet seg til departementets forslag til beregning av ferjeavløsningstilskudd (jf. Innst. 375 S (2014–2015)), og prinsippet for beregning har ligget fast etter det.
Siden beregningen av ferjeavløsningsmidler er knyttet til kostnadsnøklene i inntektssystemet, kan endringer i nøklene påvirke beregningen av ferjeavløsningstilskudd. Endringen i kostnadsnøkkelen for båt og ferje i 2018 hadde derfor konsekvenser for beregningen av tilskudd til det enkelte ferjeavløsningsprosjekt, selv om prinsippene for ordningen ikke ble endret. Dette ble presisert da endringene i båt- og ferjenøkkelen ble lagt fram i Prop. 128 S (2016–2017) Kommuneproposisjonen 2018, og fylkeskommunene ble også orientert om konsekvensene for ferjeavløsningsordningen i et eget brev. Ferjeavløsningsmidlene kan utbetales i inntil 40 år, men den enkelte fylkeskommune skal i sum ikke kompenseres for mer enn kostnaden ved det aktuelle veiprosjektet. Maksimal utbetalingsperiode har ligget fast siden Stortinget behandlet ferjeavløsningsordningen første gang i 2015, jf. Innst. 375 S (2014–2015).
Beregningen av ferjeavløsningsmidler og utbetalingsperioden framgår av egne retningslinjer fastsatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Samferdselsdepartementet, jf. omtale i Prop. 123 S (2015–2016) Kommuneproposisjonen 2017. Retningslinjene ble sist revidert 10. november 2017, og er lagt ut på regjeringen.no.
Stortinget har i anmodningsvedtak av 3. desember 2018 bedt regjeringen om å foreslå endringer i ferjeavløsningsordningen, slik at kapitalkostnader i mer fleksibel grad kan dekkes av staten. Dette anmodningsvedtaket må ses i sammenheng med anmodningsvedtaket fra 13. juni 2018, der Stortinget ba regjeringen endre ferjeavløsningsordningen slik at også kapitalkostnader kan dekkes av ordningen. Videre framgår det av den politiske plattformen for den utvidede regjeringen at regjeringen vil åpne for lengre nedbetalingstid for bompengegjeld i ferjeavløsningsprosjekter. Regjeringen vil på den bakgrunn vurdere nedbetalingstiden for bompengegjeld og håndteringen av kapitalkostnader i ferjeavløsningsordningen nærmere, og komme tilbake til
Stortinget med en omtale i kommuneproposisjonen for 2020.