Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:833 (2018-2019)
Innlevert: 29.01.2019
Sendt: 30.01.2019
Besvart: 06.02.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Hva er status i arbeidet med å etablere en småflyplass på Østlandet, når vil regjeringen presentere en permanent løsning, og hva tenker den om et senter for utvikling av elektrisk luftfart som en del av løsningen?

Begrunnelse

I juni 2017 ba et enstemmig Storting om at regjeringen skal legge fram en sak om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området.
I august 2017 lanserte regjeringen «Strategi for småflyvirksomheten i Norge» hvor det blant annet heter at:

«regjeringen vil gjennomføre en utredning om hvordan staten best mulig kan legge til rette for en permanent løsning for småflyaktiviteten på Østlandet (…)».
I desember 2018 leverte Oslo Economics levert sin utredning. I rapporten slås det fast at en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet kan oppnås ved valg av flere ulike løsninger.
Med en høy vektlegging av brukernytten anbefales det i rapporten at det legges til rette for at Eggemoen ved Hønefoss blir et permanent tilholdssted for småflyaktiviteten. Norges Luftsportforbund har uttalt at de mener at staten skal ta initiativ til å etablere et senter for utvikling av elektrisk luftfart på den flyplassen som velges som varig løsning for småflytrafikken i Oslo-området. Bakgrunnen for situasjonen kan spores tilbake til nedleggelsen av Fornebu flyplass i 1998. Gjennom nedleggingen av Fornebu og etableringen av Gardermoen mistet allmennflymiljøet begge de to flyplassene som tilholdssteder. I forbindelse med utbyggingen og finansieringen av Gardermoen som hovedflyplass for hovedstadsområdet, ble det forutsatt at det skulle etableres en småflyplass i Oslo-området, jf. St.prp. nr. 90 (1991–1992).

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Rapporten frå Oslo Economics slår fast at ein kan oppnå ei permanent løysing for småflyaktiviteten både med konsentrert innsats mot ein flyplass og med spreidd innsats mot fleire flyplassar. Legg ein vekt på nytte for brukarar tilrår rapporten å leggje til rette for at Eggemoen ved Hønefoss kan bli ein permanent tilhaldsstad for småflyaktivitet. Legg ein mindre vekt på nytte for brukarar tilrår rapporten å leggje til rette for at ei løysing kor innsatsen kan fordeles over flyplassane Jarlsberg, Rakkestad og Rygge. Ein ny flyplass blir ikkje tilrådd.
Samferdselsdepartementet går no igjennom rapporten og vurderer tilrådingane som er gitt.
Samferdselsdepartementet har gitt Avinor og Luftfartstilsynet i oppdrag å utvikle eit program for å leggje til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Programmet vil etter planen bli lagt fram i juni 2019, der Avinor og Luftfartstilsynet blant anna vil foreslå tiltak som også vil kunne være relevante for å utvikle og fase inn elektriske fly i segmentet for småfly.