Øystein Langholm Hansen (A): Hva er status i arbeidet med å etablere en småflyplass på Østlandet, når vil regjeringen presentere en permanent løsning, og hva tenker den om et senter for utvikling av elektrisk luftfart som en del av løsningen?
Begrunnelse
I juni 2017 ba et enstemmig Storting om at regjeringen skal legge fram en sak om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området.
I august 2017 lanserte regjeringen «Strategi for småflyvirksomheten i Norge» hvor det blant annet heter at:
«regjeringen vil gjennomføre en utredning om hvordan staten best mulig kan legge til rette for en permanent løsning for småflyaktiviteten på Østlandet (…)».
I desember 2018 leverte Oslo Economics levert sin utredning. I rapporten slås det fast at en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet kan oppnås ved valg av flere ulike løsninger.
Med en høy vektlegging av brukernytten anbefales det i rapporten at det legges til rette for at Eggemoen ved Hønefoss blir et permanent tilholdssted for småflyaktiviteten. Norges Luftsportforbund har uttalt at de mener at staten skal ta initiativ til å etablere et senter for utvikling av elektrisk luftfart på den flyplassen som velges som varig løsning for småflytrafikken i Oslo-området. Bakgrunnen for situasjonen kan spores tilbake til nedleggelsen av Fornebu flyplass i 1998. Gjennom nedleggingen av Fornebu og etableringen av Gardermoen mistet allmennflymiljøet begge de to flyplassene som tilholdssteder. I forbindelse med utbyggingen og finansieringen av Gardermoen som hovedflyplass for hovedstadsområdet, ble det forutsatt at det skulle etableres en småflyplass i Oslo-området, jf. St.prp. nr. 90 (1991–1992).