Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:869 (2018-2019)
Innlevert: 01.02.2019
Sendt: 01.02.2019
Besvart: 13.02.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Foreligger det planer for økt bruk av Østfoldbanens østre linje til godstransport i overskuelig framtid, og hvis ikke vil statsråden ta initiativ som gjør dette mulig?

Begrunnelse

Det er bred enighet om at vi skal flytte gods fra vei til bane. Likevel ser utviklingen ut til å gå i motsatt retning.
Det er også bred politisk enighet om at skogen og treindustrien er en viktig del av dagens og ikke minst fremtidens industriutvikling som skal erstatte petroleumsbasert industri. I Østfold finnes flere av de allerede eksisterende foredlings- og prosessindustribedrifter som bruker skogen som råvare. De siste ti årene har flere av disse lagt ned, og de som er igjen sliter med varierende utfordringer som gjør at fremtiden er utrygg. En av de viktigste utfordringene for å gjøre virksomhetene konkurransedyktig er infrastruktur for dårlig infrastruktur.
Både Borregaard i Sarpsborg og Norske Skog Saugbrugs i Halden peker på Østfoldbanens østre linje som en viktig brikke for å redusere transportkostnadene, og som et viktig supplement til Østfoldbanens hovedlinje.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Østre linje har ikkje vore trafikkert av godstog etter at bana vart teken i bruk som prøve-strekning med det nye signalsystemet ERTMS i 2015. For at Østre linje skal kunne nyttast av godsoperatørane må dei ha materiell som kan køyre på ERTMS-strekningar. Dette er det få eller ingen av godsoperatørane som har no. Eigare av togmateriell kan søke om eit tilskot til ombordutstyr som gjer toga utrusta for å kunne trafikkere strekningar med ERTMS. I løpet av dei næraste åra vil fleire banestrekningar få ERTMS, og togoperatørane vil difor gradvis få meir materiell utrusta for ERTMS. Godstrafikken i Noreg er kommersiell, og togoperatørane vil søke om ruter der dei finn det tenleg. Normalt vil det vere raskare å køyre godstoga på Vestre linje. Dette skuldast at kapasiteten for lange godstog er vesentleg høgare der enn den er på Østre linje. Så lenge det er kapasitet på Vestre linje, vil det ikkje vere tenleg å framføre godstog over Østre linje.
Kapasiteten mellom Ski og Mysen må aukast dersom Østre linje skal ha regelbunden person- og godstrafikk. I tråd med prioriteringane i Nasjonal transportplan 2018-2029 kan dette gjennomførast i andre seksårsperiode. Regelbunden godstrafikk på Østre linje vil også krevje at den nye forbindinga til Østre linje sør for Ski er teki i bruk. Dette tiltaket skal etter planen stå klart i 2025.