Øystein Langholm Hansen (A): Hjem-Jobb-Hjem har vært et vellykket prosjekt for å få flere til å reise kollektivt og la bilen stå hjemme.
Er dette en tilsiktet konsekvens eller er statsråden enig i at dette er utilsiktet og hvilke tiltak vil statsråden gjøre for å sikre at slike prosjekt kan videreføres?
Begrunnelse
I 2015 tok kollektivselskapet Kolumbus initiativ til et samarbeid med næringslivet på Nord-Jæren i et forsøk på å nå ut til jobbreisende med bedre informasjon om rutetilbudet. De gjorde undersøkelser for å forstå folks hverdag, og sammen med næringslivet utarbeidet de en plan for å gjøre det mer attraktivt å sette bilen hjemme av og til.
* Arbeidsgiver bidrar med et kronebeløp per ansatt, og også med tilrettelegging, som for eksempel bedre dusj- og skapfasiliteter for de som går og sykler til jobb.
* Kollektivselskapet Kolumbus bidrar med reisevaneundersøkelser, tilstedeværelse i bedriften og en egen HJH-billett som inkluderte både buss, tog og elektrisk bysykkel.
* Ansatte bidrar ved å sette fra seg bilen hjemme og betaler kollektivbilletten av egen lomme.
I forbindelse med statsbudsjettet for 2019 ble det foretatt en forskriftsendring som regulerer beskatning av personalytelser i arbeidsforhold, noe som kan få store konsekvenser for Hjem Jobb Hjem-ordningen.
Rapporteringsplikten flyttes over fra ansatte til bedriftene.
I november 2018 sendte fylkesordfører Tengesdal brev til Stortingets finanskomite der hun ber om en redegjørelse for om fritak fra skjerpelsen lar seg gjøre. Hun har ikke fått svar. Mange andre regioner i landet ønsker å innføre denne ordningen, som har hatt en positiv effekt for kollektivreiser. Men de avventer innføring til det blir en avklaring om beskatning.