Lars Haltbrekken (SV): Avinor har flere støtteordninger for oppstart av nye flyruter og til å stimulere vekst i flytrafikken (både passasjerer og gods).
Kan samferdselsministeren opplyse hvor mye penger Avinor har brukt på disse støtteordningene per år siden 1. januar 2014?
Begrunnelse
Mens det for byene er satt et mål om at personbiltrafikken ikke skal vokse, og det foreligger ulike statlige virkemidler for dette, bl.a. belønningsordningen og bymiljø-/byvekstavtaler, har Avinor ulike ordninger som stimulerer til trafikkvekst og oppstart av nye ruter. Økt flytrafikk har bidratt til en betydelig utslippsvekst, og det er vanskelig å se at det skal bli mulig å oppnå tilstrekkelig raske utslippsreduksjoner dersom trafikkveksten fortsetter. Teknologiske grep som reduserer klimagassutslipp, vil være viktig, men fortsatt trafikkvekst vil bidra til å utlikne eller dempe de positive effektene, med stor fare for at Parisavtalens mål ikke innfris.