Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:933 (2018-2019)
Innlevert: 08.02.2019
Sendt: 08.02.2019
Besvart: 19.02.2019 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Under overføringen til ny operatør for ambulansefly Babcock SAA innen 1. juli 2019 er det oppstått brudd i forhandlingene om å overta teknikerne fra dagens operatør Lufttransport melder NTB fredag 8. februar 2019.
Hvordan vil statsråden følge opp stortingets vedtak 860-863 fra 6. juni 2018 og sikre forsvarlig drift og vedlikehold ved den enkelte base og trygge den akuttmedisinske beredskapen for befolkningen ved overgangen til ny operatør for flyambulansen?

Begrunnelse

Krisen i luftambulansen i 2018 førte til svekket beredskap og at fly ble stående på bakken. Stortinget ba helseministeren redegjøre for hvilken risiko og sårbarhetsanalyse som var utført i forbindelse med gjennomføringen av selv anbudsprosessen.
Statsråden valgte å gi stortinget innsyn, men ikke offentligjøre disse dokumentene. I Innst. 362 S (2017–2018) behandlet Stortinget Dokument 8:224 S (2017–2018) om å annullere anbud med selskapet Babcock før luftambulansetjenesten bryter sammen, forlenge avtalen med Lufttransport FW AS og forberede offentlig drift av tjenesten på sikt. Og redegjørelse nr. 12 (2017–2018), Redegjørelse av helseministeren om ambulansefly i nord. Stortinget fattet blant flere følgende vedtak:

Vedtak 860 Stortinget ber regjeringen sikre luftambulanseberedskapen over hele landet, med nødvendige tiltak på kort og lang sikt for å skape stabilitet og forutsigbarhet i tjenesten.

Vedtak 861 Stortinget ber regjeringen utrede offentlig/ideell drift av luftambulansetjenesten, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Vedtak 862 Stortinget ber regjeringen sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres, enten gjennom forhandlinger med operatør, gjennom ny anbudsrunde med krav om virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljølovens bestemmelser eller på annen egnet måte.

Vedtak 863 Stortinget ber regjeringen offentliggjøre Risikoanalysen luftambulansetjenesten - overgang til ny operatør, vedlegg 1 i scenariorapport, datert 29. mai 2018, Helse Nord RHF.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Dette er en sak som jeg har hatt stor oppmerksomhet på gjennom det siste året. I fjor vår og sommer tok jeg initiativ til flere tiltak for å styrke den umiddelbare beredskapen i luftambulanseberedskapen, blant annet ved å legge til rette for tilgang til materiell og mannskap fra Forsvaret. I tillegg satte jeg krav til spesialisthelsetjenesten om rapportering og etablering av planer for å sikre at tjenesten fungerer. Dette var viktig for å sikre at befolkningen, ikke minst i Nord-Norge, hadde nødvendig tilgang til luftambulansetjenester.
Helse- og omsorgsdepartementet har igangsatt et arbeid for å få gjennomført en utredning av ulike driftsmodeller for luftambulansetjenesten. Dette vil jeg ved en passende anledning komme nærmere tilbake til mht. mandat, organisering og deltakelse. Dette er en viktig utredning som det naturlig nok knytter seg stor interesse til.
Helse- og omsorgsdepartementet følger fortsatt nøye med på arbeidet frem mot oppstart av ny ambulanseflykontrakt 1. juli 2019, og overføring av operatøransvaret fra Lufttransport FW AS (Lufttransport) til Babcock Scandinavian AirAmbulance (Babcock). Sentralt i denne sammenheng er hvordan kravene til videreføring av erfaring og kompetanse skal ivaretas.
Luftambulansetjenesten HF har informert meg om at Babcock og LT Tech AS ikke kom til enighet om kjøp av vedlikeholdstjenester for ambulanseflyene. Årsaken er, ifølge Babcock, at prisen i tilbudet fra LT Tech AS lå for høyt. Ifølge Babcock ville tilbudet fra LT Tech AS i løpet av kontraktens varighet, ligge flere titalls millioner kroner over andre aktører i markedet.
Det er selvfølgelig beklagelig at ikke partene kom til en enighet, men samtidig vil jeg minne om at det er vanlig både i norsk og internasjonal luftfart at flyselskapene kjøper flyvedlikehold fra eksterne selskap. I dagens luftambulansetjeneste kjøper Lufttransport fra LT Tech AS. LT Tech AS er en selvstendig juridisk enhet som i dag selger flyvedlikehold til flere flyselskap. LT Tech er eiet av Lufttransport. De har ingen kontrakt med Luftambulansetjenesten HF.
Primært ønsket altså Babcock å kjøpe tjenester fra LT Tech AS. I en pressemelding etter bruddet i forhandlingene 8. februar uttalte de at de ønsker dialog med teknikerne som er ansatt på basene i dag, for å tilby alle jobb direkte i Babcock.
Babcock har informert Luftambulansetjenesten HF om at de planlegger hovedvedlikehold for 11 nye Beech 250 ambulansefly i Tromsø. Her skal det bygges en ny hangar for å håndtere vedlikeholdet. Inntil hangaren er ferdig og nødvendig teknisk personell er ansatt, vil selskapet ha en interimløsning der de kjøper vedlikehold fra aktuelle myndighetsgodkjente fly-verksteder. For det nye jetflyet er det fremforhandlet en egen avtale om kjøp av vedlikehold.
Jeg er glad for at Babcock gjennomfører tiltak for å sikre en videreføring av lokal kompetanse også på teknisk side, både gjennom tilbudet til teknikerne og gjennom oppbygging av virksomhet i Tromsø.