Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:934 (2018-2019)
Innlevert: 08.02.2019
Sendt: 08.02.2019
Besvart: 14.02.2019 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Når skal forsvarsministeren bestemme seg for om luftvern var avgjørende for nedlegginga av Andøya flystasjon eller ikke?

Begrunnelse

Den 26. april 2018 uttalte statsråden at Luftvern ikke var en avgjørende faktor for basevalget mellom Andøya og Evenes. Den 7. februar 2019 sa statsråden på debatten, sitat:

"vi flytter de flyene (P8) til Evenes, for der har vi en jagerflybase. Den skal vi beskytte med luftvern, det er den sikreste måten å beskytte basene på i dag."

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 8. februar 2019 med spørsmål til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Willfred Nordlund om betydningen av luftvern for nedleggingen av Andøya flystasjon.
Utviklingen av langtrekkende presisjonsvåpen medfører at luftoperasjoner med F-35 og maritime patruljefly må understøttes fra beskyttede baser. Kampfly og maritime patruljefly er sårbare når de står på bakken. Luftvern er et nødvendig beskyttelsestiltak mot langtrekkende presisjonsvåpen og er således viktig for Forsvarets evne til å drive luftoperasjoner i krise og væpnet konflikt.
Moderne langtrekkende presisjonsvåpen utgjør en reell trussel. Kritisk norsk infrastruktur, både sivil og militær, er innenfor rekkevidden til missilsystemer med høy presisjon. Varslingstidene er korte.
I tillegg til at det er flere viktige forsvarsressurser lokalisert i området, er Ofoten mottaksområde for allierte styrker og fremrykningsaksen nordover. Stortingets beslutning om enebase på Evenes gir en kompakt og effektiv baseløsning der luftvernressursene kan konsentreres til et område hvor de kan gi beskyttelse av flere sentrale elementer og infrastruktur.
En delt baseløsning mellom Andøya og Evenes, med luftvern kun på Evenes, ble vurdert ifb. Stortingets behandling av Innst. 62 S (2016–2017) til Prop. 151 S (2015–2016). Denne løsningen ble ikke valgt da den ville medføre økte årlige driftskostnader, i tillegg til økte totale investeringskostnader sammenliknet med å samle virksomheten til ett sted. I likhet med det jeg uttalte til Nordnorsk debatt 26. april 2018, gir dette totalt sett, ikke minst sett hen til behovet for luftvernsdekning, den for Forsvaret beste løsning.