Terje Aasland (A): Vil statsråden ta et initiativ til strengere utslippskrav av denne type utslipp fra norske flyplasser og vil statsråden bidra til at Avinor gjennom sitt oppdrag også får et ansvar for å legge til rette for at ny miljø og klimateknologi kan testes ut og demonstreres på norske flyplasser?
Begrunnelse
I Klassekampen 12.02.19 opplyses det i en artikkel at miljøavdelingen hos fylkesmannen i Troms og Finnmark har bedt Avinor endre rutinene for bruk av glykol da dette direkte er uheldig for miljøet. Ut i fra artikkelen kan vi få inntrykk av at det foregår utstrakt bruk av glykol uten at man i tilstrekkelig grad har systemer for å håndtere bruk/oppsamling av dette. MSG Production AS som har utviklet et vaskesystem/de-icing system hvor man gjennom god kontroll på væskebruk bruker mindre kjemikaler samtidig som man fanger opp og gjenbruker kjemikalene. Dett er også en teknologi som overveiende sannsynlig vil medføre redusert utslipp av CO2 gjennom at enklere tilgang til flyvask vil gi renere flyflåte og dermed lavere forbruk av drivstoff. I den forbindelse er det grunn til å undres over at Avinor ikke i tilstrekkelig grad legger til rette for og bidrar til at teknologi utvikles slik at miljøbelastningene reduseres ved norske flyplasser.