Ruth Grung (A): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at utvikling av miljø og klimateknologi i større grad får tilgang på testarenaer, risikovillig kapital og skape en politikk som gjør at Norge kan ligge i front med miljø og klimariktige løsninger?
Begrunnelse
I klassekampen 12.02.2019 opplyses det i en artikkel at Fylkesmannen i Troms og Finnmark sin miljøavdeling har bedt Avinor endre rutiner for bruk av glykol, da dette direkte er uheldig for miljøet. Ut fra artikkelen kan vi få inntrykk av at det foregår utstrakt bruk av glykol uten at man i tilstrekkelig grad har systemer for å håndtere bruk/oppsamling av dette.
Næringskomiteene møtte MSG Production AS under sin komitereise til Telemark. De har mottatt 2,5 Mill euro fra EUs Horizon 2020, og fått den høyeste poengskår i kategorien for miljø og transport innovasjoner, for å utvikle et vaskesystem/de-icing system som sikrer effektiv behandling i et lukket system som fanger opp glykol og andre kjemiske stoffer. Renere flyflåte vil også redusere behovet for drivstoff og utslipp av CO2.
Gründerne fremhevet spesielt to utfordringer med å kommersialisere ny teknologi. Det er vanskelig å få etablert en god testarena i tilknytning til norske flyplasser med mindre Avinor påtar seg ansvaret. Det bør være en del av Avinor sitt samfunnsansvar å bidra til utvikling av ny miljø og klimateknologi. Tilgang på risikokapital har også vært krevende.
I tillegg til klima og miljøeffekten, er det et politisk ønske at nyskaping blir kapitalisert i Norge.
Det gir potensiale for nye lønnsomme arbeidsplasser, og bidrar til å styrke vår omdømme som en nasjon som satser på miljøteknologi som vil ha stor internasjonal betydning.