Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1068 (2018-2019) Innlevert: 19.02.2019 Sendt: 25.02.2019 Besvart: 01.03.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie
Karin Andersen (SV): I svar på spørsmål nr. 962 står det at tiltaksarrangører skal bruke metoder og verktøy som er allment anerkjente i relevante fagmiljø og at det skal legges mer vekt på kvalitet i anbudene framover. Skal dette vurderes i alle fylker må kunnskap og kompetanse på metoder og verktøy til å foreta denne silingen være tilstede og endring kvalitetskravene konkretiseres. Hvordan konkretiseres de økte kvalitetskravene, og hvem har ansvaret for at relevant kompetansen er til stede og blir brukt?
Anniken Hauglie: Fylkesenhetene i NAV er avtaleeiere ved kjøp av arbeidsmarkedstiltak og har ansvar for å evaluere tilbudene fra leverandørene i forbindelse med anbudene. Fylkesenhetene er også ansvarlige for at medarbeiderne har rett kompetanse. Når fylkene evaluerer tilbudene benyttes medarbeidere både med anskaffelsesfaglig og tiltaksfaglig kompetanse. Ved behov benyttes også annen fagkompetanse, som eksempelvis spesialkompetanse i veiledningsmetodikk ved arbeidsrådgivningskontorene.Arbeids- og velferdsdirektoratet bistår fylkene gjennom faglig veiledning og utarbeidelse av maler og verktøy for evaluering av tilbudene fra tiltaksarrangørene. Direktoratet har utviklet evalueringsskjema hvor det presiseres at krav til metoder og verktøy må vurderes nøye. Etaten er opptatt av å sikre høy kvalitet i tilbudene og vektlegger derfor kvalitet betydelig høyere enn pris ved kjøp av arbeidsmarkedstjenester.