Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1023 (2018-2019)
Innlevert: 19.02.2019
Sendt: 20.02.2019
Besvart: 22.02.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvilke kommuner har gjennomført tilsyn med de private barnehagene i 2017, 2018 og så langt i 2019, og hva er resultatene av disse tilsynene?

Begrunnelse

I rapporten "Kartlegging av kommunenes erfaringer med å praktisere regelverket om bruk av offentlig tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager" (2017), og som Agenda Kaupang gjennomførte på vegne av utdanningsdirektoratet, fremkommer det at 99 av 100 private barnehager slipper tilsyn. i mai 2017 behandlet Stortinget et representantforslag fra SV om å utarbeide en nasjonal oversikt over hvordan barnehageloven med forskrifter, som regulerer offentlige tilsyn og tilsyn med private barnehager, etterleves og håndheves i sektoren. Dette forslaget ble nedstemt av H, FrP, V og KrF med begrunnelsen at Agenda Kaupang var i gang med sitt oppdrag. Nå har det gått to å siden denne rapporten kom, og det er etter spørsmålsstillers syn uheldig at det ikke finnes en samlet nasjonal oversikt over omfanget av tilsyn, hvilke kommuner som har gjennomført tilsyn og hva som er resultatet av tilsynene. Spørsmålsstiller regner likevel med ar departementet har oversikt og kunnskap om status på dette arbeidet, særlig med tanke på den helhetlige gjennomgangen regjeringen har sagt at de holder på knyttet til regelverket og behovet for sterkere regulering av sektoren.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Kommunen har tilsynsansvaret for både private og kommunale barnehager. Dette ansvaret omfatter tilsyn med kravene til kvalitet og økonomi etter barnehageloven, og kravene til helse, miljø og sikkerhet etter folkehelseloven.
Alle barnehager rapporterer årlig til Utdanningsdirektoratet om de har hatt tilsyn etter barnehageloven, og om tilsynet var skriftlig eller stedlig. Tallene er tilgjengelige på https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-barnehage/om-barnehagen/.
Oversikten på nettsiden viser hvor mange tilsyn den enkelte kommune har ført og hvilke barnehager kommunen har ført tilsyn med. Skriftlig tilsyn er tilsyn der kommunen har gjort vurderinger utelukkende basert på skriftlig dokumentasjon. Stedlig tilsyn er tilsyn der kommunen har gjennomført intervjuer eller befaring for å supplere den skriftlige dokumentasjonen.
På landsbasis viser oversikten at 2 916 barnehager hadde tilsyn i 2017. 1 735 av dem var private barnehager. I 2018 hadde 2 556 barnehager tilsyn. 1 569 av dem var private barnehager. Barnehagene rapporterer årlig og vi har ikke oversikt over tilsynene for 2019 foreløpig.
Det samles ikke inn opplysninger om hvilke temaer kommunene har ført tilsyn med eller hva som var resultatet av tilsynene. For å få kunnskap om hvordan tilsynet med bruk av offentlige tilskudd og foreldrepenger fungerer, var det derfor behov for en slik undersøkelse som Agenda Kaupang har gjort. Denne viste at kun én prosent av de private barnehagene hadde hatt tilsyn med kravene til bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i perioden fra 2013 til 2016. Videre viste undersøkelsen at det var varierende kompetanse og kapasitet i kommunene til å føre økonomisk tilsyn med private barnehager.
Barnehageloven legger til grunn at offentlige tilskudd og foreldrebetaling skal komme barna i barnehagen til gode. Jeg er opptatt av god kvalitet i barnehagen, og et godt tilsynssystem er et viktig ledd i å sikre dette.
Det er gjennomført flere tiltak for å gi kommunene økt kompetanse til å føre tilsyn. Utdanningsdirektoratet har hatt en nasjonal tilsynssatsing der fylkesmennene gjennom tilsyn har kontrollert hvordan kommunene gjør risikovurderinger, veileder og gjennomfører tilsyn etter barnehageloven. Fylkesmannen fører tilsyn med kommunen som barnehagemyndighet. Nesten halvparten av tilsynene fylkesmennene gjennomførte i 2017 gjaldt temaet kommunens risikovurderinger, veiledning og tilsyn. I 2016 ble barnehageloven endret slik at fylkesmannen kan føre tilsyn direkte med barnehager i særlige tilfeller.
Regjeringens politiske plattform fastslår at regjeringen vil utvikle et bedre og mer uavhengig tilsynssystem for barnehagene. Tilsyn er et viktig virkemiddel for å bidra til at alle barn får et barnehagetilbud i tråd med loven. Økonomisk tilsyn er sentralt for å sikre at offentlig tilskudd og foreldrebetaling kommer barna til gode i tråd med forutsetningene og sikre legitimitet til barnehagene.
Regjeringen går nå gjennom regelverket for private barnehager. Rapporten fra Agenda Kaupang som representanten viser til er en del av kunnskapsgrunnlaget, og viser at det er noen utfordringer med regelverket som i hovedsak kom på plass under barnehageforliket i 2003. Tilsynet er et av elementene vi vurderer, og jeg mener det er problematisk at kommunene oppfatter tilsynssystemet som krevende og uklart, slik Agenda Kaupang-rapporten viser.
Om lag 140 000 barn går i private barnehager. Disse barnehagene utgjør en sentral del av velferdstilbudet og hverdagen til familier i hele landet. Jeg tar sikte på at gjennomgangen av regelverket og utredningen av eventuelle endringer vil være ferdig i løpet av våren 2019. Jeg vil da sende et forslag på offentlig høring. Regjeringen tar videre sikte på å komme tilbake til Stortinget i løpet av 2019.