Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1058 (2018-2019)
Innlevert: 22.02.2019
Sendt: 22.02.2019
Besvart: 01.03.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Hvilke grep tar statsråden for å sikre at alle dykkere, om de dykker fra båt eller land, skal være omfattet av samme sikre og trygge lovverk, forskriftsverk og tilsyn?

Begrunnelse

I en sak på NRK 29. september 2018 kommer det frem at 6 av 10 dykkere har fryktet for liv og helse på jobb. Da uttalte statsråd Haugli til NRK at regjeringen arbeider med å utvide regelverket, slik at alle dykkere skal være omfattet av et sikkert og trygt regel- og forskriftsverk. I gjennomsnitt har det omkommet en dykker i året siden 2007 innaskjærs. I Nordsjøen var sist dødsfall i 1987.
Arbeidstilsynet ved statsadvokaten gikk til sak mot et selskap for brudd på arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser. Etter dom i tingretten ble all dykking fra båt flyttet fra arbeidsmiljøloven med sine bestemmelser til skipsarbeidsloven. Statsadvokaten anker ikke avgjørelsen. Alle innaskjærs dykkere har dermed blitt flyttet fra ett lovverk til et annet på tvers av gjeldende rettsoppfatning og uten politisk behandling.
All dykking i Norge har vært underlagt AML etter at nordsjødykking kom inn under loven i 1993. Situasjonen med delt regelverk er derfor ny for dykkemiljøet. Dette betyr at dykkere i Norge må forholde seg til arbeidsmiljøloven og arbeidstilsynet når de utfører noen typer dykk, og skipsarbeidsloven og sjøfartsdirektoratet når de utfører andre dykk. Eksempelvis fra land eller lekter, kontra en dykkerbåt med kun dykkelaget ombord. Dette er en uheldig utvikling, som fører til at dykkere vandrer inn og ut av ulike vernelover alt etter om de dykker fra båt eller fra land. Dette flytter også tilsynsansvaret fra arbeidstilsynet, som har bred og lang faglig kompetanse på området, over til sjøfartsdirektoratet, som ikke har kompetanse på dette fagfeltet. Dykking er svært komplisert, og stiller store kompetansekrav til det tilsyn som skal etterse at regelverket følges. Det vil være nyttig å vite hvordan statsråden forholder seg til den nye rettstilstanden som nå har oppstått. Samt om statsråden står ved sine uttalelser til NRK om at regjeringen fortsatt ønsker et samlet og utvidet regelverk for all dykking i Norge.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Det er høy risiko forbundet med yrkesdykking, og ulykkesraten blant dykkerne er høy. I januar 2017 ba jeg derfor Arbeidstilsynet om å iverksette en egen satsing for økt sikkerhet i næringen. Som del av Arbeidstilsynets satsing er arbeidsmiljølovens dykkeregelverk styrket fra nyttår.
Arbeidsmiljølovens virkeområde er avgrenset mot "sjøfart, fangst og fiske". Dette området hører i stedet under Nærings- og fiskeridepartementets ansvarsområde og Sjøfartsdirektoratet er tilsynsmyndighet.
Høyesterett har i en dom fra 2007 slått fast at innaskjærs yrkesdykking i utgangspunktet er underlagt arbeidsmiljøloven, og at dette gjelder uavhengig av om dykkingen foregår fra båt eller land. I denne dommen uttalte Høyesterett også at dersom virksomheten skal "…komme inn under sjøfartsbegrepet, må personer som utfører dykkerarbeidet, ha en særskilt tilknytning til skipet, for eksempel tilhøre skipets mannskap." I den senere tid er det kommet flere rettsavgjørelser hvor spørsmålet om hvilket lovregime som gjelder for innaskjærs yrkesdykking er kommet på spissen. Situasjonen i dag er dermed at det hersker en viss usikkerhet når det gjelder hvilken lovgivning som gjelder for visse dykkeoperasjoner. Når det gjelder kamskjelldykking særskilt, kom Høyesterett i en straffesak fra høsten 2018 til at slik dykking fra båt kom inn under fangstunntaket i arbeidsmiljøloven.
For regjeringen er det viktig at all dykking i norske farvann skjer under et godt regelverk og tilsyn, uavhengig av om det er arbeidsmiljøregimet eller sjøfartsregimet som kommer til anvendelse. Arbeids- og sosialdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet har derfor bedt Arbeidstilsynet og Sjøfartsdirektoratet om å gjennomføre et regelverksarbeid med utgangspunkt i at sjøfartsregelverket harmoniseres med arbeidsmiljøregelverket for dykking og at skillet mellom regelverksregimene klargjøres i lov. Nødvendige regelverksendringer vil sendes på høring så fort som mulig, med sikte på å få regelverksendringer på plass.