Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1059 (2018-2019)
Innlevert: 22.02.2019
Sendt: 22.02.2019
Besvart: 01.03.2019 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Langsua nasjonalparkstyre har utviklet en mobilapp som forenkler melding, kontroll og rapportering av motorferdsel i utmark. Tanken er å videreutvikle dette til en heldigital tjeneste for både bruker, vernemyndighet, kommunene og SNO, og som omfatter hele prosessen fra innsending av søknad til endelig rapportering. Slik kan ferdsel i sårbar natur håndteres på en enklere og faglig bedre måte enn dagens manuelle behandling.
Kan statsråden bidra til at denne digitale tjenesten kan tas i bruk over hele landet?

Begrunnelse

Saksbehandling, kontroll og rapportering av historikk (statistikk) er omfattende og tidkrevende i mange kommuner og ikke minst i nasjonalparkforvaltningene. Søknadspliktig motorferdsel i utmark utgjør eller inngår i om lag 80 % av alle dispensasjonssøknader til nasjonalparker som Langsua og Dovrefjell. Motorferdsel utgjør dermed en stor andel av det løpende arbeidet i verneområdene.
I dag er søknads- og rapporteringsprosessen byråkratisk, med søknader og rapporter til kommune, verneområdestyre/fylkesmannen + evt. grunneiere. I lik grad også til de ulike myndighetene, avhengig av type motorferdsel eller formål. I tillegg krever SNO i noen områder rapport om start og stopp på hver kjøretur, og kjørebøker/-skjema skal utfylles før starten av hver tur. Rapporter over kjøringen kommer i mange ulike former, som papirskjema, brev, notisbøker, tilfeldige papirlapper, word-filer, gps-logger. Pga. arbeidet som kreves i bearbeidingen, blir den i praksis lite brukt i forvaltningen i etterkant, dvs. til statistikk, rapportgrunnlag osv.
Kommunene håndterer motorferdselsaker på likt ulikt vis. For større verneområder hvor mange kommuner, og kanskje flere fylker, inngår, må verneområdeforvaltningen og brukerne forholde seg til ulik forvaltningspraksis i de ulike kommunene.
Forvaltningsansvarlige i Langsua nasjonalpark var på leting etter måter å digitalisere og strømlinjeforme håndteringen av motorferdselsaker på, både av hensyn til administrasjonen sjøl og for brukerne. Den eksisterende mobilappen BeiteSnap viste seg å ha en rekke funksjonaliteter som også kunne brukes for rapportering av motorferdsel.
Høsten 2017 ble det etablert et samarbeid mellom Langsua nasjonalparkstyre, Dovrefjell nasjonal-parkstyre, Ivar Sylte (Fant AS) og hans datatekniske samarbeidspartner Abaris Consulting AS. Det ble laget en prosjektbeskrivelse og gjort en presentasjon for Miljødirektoratet – verneområdeseksjonen og SNO. Direktoratet har senere gitt økonomisk støtte til prosjektet. Det ble satt som mål å utvikle en digital søknads-, kontroll og rapporteringsløsning for forvaltning av søknadspliktig (motor)ferdsel i utmark. Denne skulle være brukervennlig, tidsbesparende og nøyaktig, og i ettertid kunne benyttes som et pålitelig kunnskapsgrunnlag i forvaltningen av slik ferdsel i og utenfor verneområder. Det ble i 2018 utviklet en mobilapp ParkTrack for feltutprøving i nasjonalparkene Langsua og Dovrefjell med tilhørende verneområder. 5 sjåfører i hvert område, totalt 10 – fjelloppsyn, SNO-oppsyn, løype-kjørere og leiekjørere – prøvde ut dekning, batterilevetid og sporing med flere typer mobiltelefoner. Feltutprøvingen var vellykket og ga grunnlag for utvikling av en første versjon av mobilappen. Denne ble presentert for Miljødirektoratet høsten 2018, videreutviklet og "Ferdast" kan nå lastes ned fra Google Play og Appstore. Prosjektgruppa har også hatt et positivt møte med Altinn med tanke på en mulig integrering av søknads- og rapporteringsprosessen med denne tjenesten. Prosjektgruppa etterlyser nå en nasjonal interesse og støtte til å ta prosjektet videre mot å utvikle appen til et virkelig nasjonalt pilotprosjekt gjennom utprøving i større skala, både i felt og i forhold til øvrige offentlige digitale saksbehandlingsverktøy.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Mobilappen Ferdast (tidligere ParkTrack) er et interessant prosjekt som kan bli et heldigitalt system for søknad, kontroll og rapportering av motorferdsel i utmark både innenfor og utenfor verneområder. Miljødirektoratet har både i 2018 og 2019 gitt noe økonomisk støtte til Langsua nasjonalparkstyre for utviklingen og testing av appen.
Nå foregår videre uttesting at mobilappen. Før det kan bli aktuelt med ytterligere økonomisk støtte må det avklares en rekke viktige spørsmål om blant annet ivaretagelse av personvernhensyn, eier- og rettighetsforhold, dataflyt til øvrige datasystemer i miljøforvaltningen mv.
Noe av dette vil trolig bli besvart etter videre uttesting i 2019. Jeg ønsker initiativet til Langsua Nasjonalpark velkommen, og ser frem til resultatene fra uttestingen.