Arne Nævra (SV): Langsua nasjonalparkstyre har utviklet en mobilapp som forenkler melding, kontroll og rapportering av motorferdsel i utmark. Tanken er å videreutvikle dette til en heldigital tjeneste for både bruker, vernemyndighet, kommunene og SNO, og som omfatter hele prosessen fra innsending av søknad til endelig rapportering. Slik kan ferdsel i sårbar natur håndteres på en enklere og faglig bedre måte enn dagens manuelle behandling.
Kan statsråden bidra til at denne digitale tjenesten kan tas i bruk over hele landet?
Begrunnelse
Saksbehandling, kontroll og rapportering av historikk (statistikk) er omfattende og tidkrevende i mange kommuner og ikke minst i nasjonalparkforvaltningene. Søknadspliktig motorferdsel i utmark utgjør eller inngår i om lag 80 % av alle dispensasjonssøknader til nasjonalparker som Langsua og Dovrefjell. Motorferdsel utgjør dermed en stor andel av det løpende arbeidet i verneområdene.
I dag er søknads- og rapporteringsprosessen byråkratisk, med søknader og rapporter til kommune, verneområdestyre/fylkesmannen + evt. grunneiere. I lik grad også til de ulike myndighetene, avhengig av type motorferdsel eller formål. I tillegg krever SNO i noen områder rapport om start og stopp på hver kjøretur, og kjørebøker/-skjema skal utfylles før starten av hver tur. Rapporter over kjøringen kommer i mange ulike former, som papirskjema, brev, notisbøker, tilfeldige papirlapper, word-filer, gps-logger. Pga. arbeidet som kreves i bearbeidingen, blir den i praksis lite brukt i forvaltningen i etterkant, dvs. til statistikk, rapportgrunnlag osv.
Kommunene håndterer motorferdselsaker på likt ulikt vis. For større verneområder hvor mange kommuner, og kanskje flere fylker, inngår, må verneområdeforvaltningen og brukerne forholde seg til ulik forvaltningspraksis i de ulike kommunene.
Forvaltningsansvarlige i Langsua nasjonalpark var på leting etter måter å digitalisere og strømlinjeforme håndteringen av motorferdselsaker på, både av hensyn til administrasjonen sjøl og for brukerne. Den eksisterende mobilappen BeiteSnap viste seg å ha en rekke funksjonaliteter som også kunne brukes for rapportering av motorferdsel.
Høsten 2017 ble det etablert et samarbeid mellom Langsua nasjonalparkstyre, Dovrefjell nasjonal-parkstyre, Ivar Sylte (Fant AS) og hans datatekniske samarbeidspartner Abaris Consulting AS. Det ble laget en prosjektbeskrivelse og gjort en presentasjon for Miljødirektoratet – verneområdeseksjonen og SNO. Direktoratet har senere gitt økonomisk støtte til prosjektet. Det ble satt som mål å utvikle en digital søknads-, kontroll og rapporteringsløsning for forvaltning av søknadspliktig (motor)ferdsel i utmark. Denne skulle være brukervennlig, tidsbesparende og nøyaktig, og i ettertid kunne benyttes som et pålitelig kunnskapsgrunnlag i forvaltningen av slik ferdsel i og utenfor verneområder. Det ble i 2018 utviklet en mobilapp ParkTrack for feltutprøving i nasjonalparkene Langsua og Dovrefjell med tilhørende verneområder. 5 sjåfører i hvert område, totalt 10 – fjelloppsyn, SNO-oppsyn, løype-kjørere og leiekjørere – prøvde ut dekning, batterilevetid og sporing med flere typer mobiltelefoner. Feltutprøvingen var vellykket og ga grunnlag for utvikling av en første versjon av mobilappen. Denne ble presentert for Miljødirektoratet høsten 2018, videreutviklet og "Ferdast" kan nå lastes ned fra Google Play og Appstore. Prosjektgruppa har også hatt et positivt møte med Altinn med tanke på en mulig integrering av søknads- og rapporteringsprosessen med denne tjenesten. Prosjektgruppa etterlyser nå en nasjonal interesse og støtte til å ta prosjektet videre mot å utvikle appen til et virkelig nasjonalt pilotprosjekt gjennom utprøving i større skala, både i felt og i forhold til øvrige offentlige digitale saksbehandlingsverktøy.