Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1077 (2018-2019)
Innlevert: 25.02.2019
Sendt: 25.02.2019
Besvart: 01.03.2019 av justis- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Vil statsråden sørge for gjenåpning av passutstedelse ved dagens lensmannskontorer og politistasjoner i Øst politidistrikt som har mistet dette?

Begrunnelse

28. januar ble det lagt ned seks passkontor i Øst politidistrikt, som alle har hatt sterk økning i antall passutstedelser de siste årene og i fjor utstedte ca. 30 000 pass. Lillestrøm politistasjon skal alene håndtere tre ganger så mange pass som de gjorde før.
Pr. 26. februar er det ikke mulig å booke timer fremover i tid for utstedelse av pass verken i Øst politidistrikt eller Oslo politidistrikt, det vil si for et område som dekker nesten 1,6 millioner innbyggere. I tillegg forplanter problemene seg videre utover på Østlandet, både som følge av at folk fra Akershus, Oslo og Østfold forsøker å finne andre steder å få utstedet pass, samt at det også andre steder på Østlandet pågår nedleggelse av passkontorer parallelt.
Mange internt i politiet har advart mot det kaoset som denne massive sentraliseringen ville medføre. Fra før har det i Øst Politidistrikt siden 2017 blitt lagt ned fem passkontorer, noe som har medført press på de gjenværende kontorene. Dette så man eksempelvis gjennom rekordlange køer ved passkontoret på Bjørkelangen i mai i fjor. Til Indre Akershus Blad 14. mai 2018 uttalte Ronny Røste fra Fet at:

"Lensmannskontoret i Fet er lagt ned. I Lillestrøm er det lang ventetid. Vi dro til Lørenskog, men der hadde de åpna tidligere i dag og da vi kom var det tomt for kølapper. Så nå står vi her."

Undertegnede har ved flere anledninger besøkt lensmannskontorene på Romerike og ved flere av disse har det vært betydelige pågang av personer fra andre deler av Øst politidistrikt, samt Oslo, på grunn av manglende passkapasitet der. Ved Lørenskog lensmannskontor alene har det alene blitt utstedet mer enn 8000 pass årlig.
Men i stedet for å øke kapasiteten ved de gjenværende passkontorene, så har man fortsatt den hodeløse sentraliseringen i Øst politidistrikt. I løpet av et drøyt år har man redusert antall steder der det utstedes pass i Øst Politidistrikt fra 14 til tre. Disse tre stedene skal dekke til sammen 728 000 innbyggere. På Romerike reduseres i samme periode antall steder som utsteder pass fra ni til ett, og Lillestrøm alene skal håndtere tre ganger så mange pass som tidligere.
Stortinget har vedtatt at gjenværende lensmannskontorer etter politireformen skal styrkes. Passutstedelse er en viktig del av det. Man burde derfor sørge for at gjenværende lensmannskontorene på Romerike (og i Øst politidistrikt for øvrig) etter politireformen blir styrket, blant annet gjennom nye passmaskiner, tilpassede lokaler og bemanning.
Den massive sentraliseringen av passutstedelse skaper økt tidsbruk og fravær fra jobb og skole, økte reisekostnader. Den manglende kapasiteten skaper dessuten usikkerhet hos mange om de vil kunne skaffe pass for seg og sin familie tidsnok og pågangen etter nødpass på Gardermoen øker.
Det passkaos som folk på det sentrale østlandsområdet nå opplever er fullt og helt regjeringens ansvar. Det er også regjeringens ansvar å rydde opp. Et viktig strakstiltak for å avhjelpe situasjonen vil være å gjenåpne passutstedelse ved de gjenværende lensmannskontorer og politistasjoner etter politireformen som har mistet dette.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Jeg viser til mitt svar på skriftlig spørsmål nr. 1041 fra stortingsrepresentant Myhrvold om ventetiden for nye pass på Østlandet, hvor det blant annet fremgår at utfordringene ikke skyldes nedleggelse av passkontor:

«Jeg har denne uken hatt møte med politidirektøren, som har orientert nærmere om situasjonen og hvilke tiltak som iverksettes. Politidirektøren orienterte om at utfordringene gjelder de tre politidistriktene Oslo, Øst og Sør-Øst.
Felles for alle kontorene på Østlandet er at de opplever stor pågang fordi mange har søkt om pass på de normalt roligste tidene av året, som er vinter og høst. Flere utnytter også vinterferien til å besøke passkontoret. Oppmerksomheten i media på etterspørselen etter passtimer på Østlandet, kan også ha økt presset på passkontorene. Ved enkelte kontorer kan ombygging og opplæring i forbindelse med nye kvalitetskrav ha en viss innvirkning. Jeg vil understreke at utfordringene ikke skyldes nedleggelse av passkontorer i landet forøvrig.
Det samarbeides mellom de tre politidistriktene på Østlandet, og det iverksettes flere tiltak for å avhjelpe situasjonen på kortere og lengre sikt. De viktigste tiltakene er:
Utvide bookingen fram i tid: Bookingtiden utvides til 90 dager i Oslo, Øst og Sør-Øst politidistrikter. Dette vil gjøre det enklere for befolkningen å planlegge passfornyelsen lenger frem.
Utvide åpningstidene: Oslo politidistrikt vil utvide åpningstidene på ettermiddagene (mandag til torsdag) og holde lørdagsåpent. Tilsvarende løsninger vil bli etablert ved Øst og Sør-Øst politidistrikt.
Tilføre flere medarbeidere: Nye medarbeidere vil om kort tid være tilstrekkelig opplært og være med på å styrke kapasiteten. Tilsvarende tiltak settes også inn ved flere andre passkontorer på Østlandet. Politidistriktene bemanner også opp, blant annet ved å forskuttere med sommervikarer.
Tiltak på lengre sikt: I løpet av våren vil alle nye passkontor ha mulighet for forhåndsbestilling av passtimer. Når nytt saksbehandlingssystem innføres sammen med nye pass og ID-kort i 2020, vil det tilbys SMS-varsling om utløpsdato sammen med forslag til booking-time. Dette vil være en stor forbedring for oss alle. I tillegg antas SMS-varsling å ville bidra til å forebygge frafall i oppmøte, som i dag er om lag 10 prosent, og også å gi større spredning i bookingen. De nye og større passkontorene skal bli mer effektive og klare å behandle flere passutstedelser enn det man gjør i dag.»

Gjenåpning av avviklede passkontor er ikke et relevant tiltak for å håndtere etterspørselen, og er heller ikke aktuelt.