Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1082 (2018-2019)
Innlevert: 26.02.2019
Sendt: 26.02.2019
Besvart: 06.03.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Regjeringen sendte i fjor ut et forslag på høring om å redusere antall postleveringer fra 5 til 2,5 omdelingsdager i uken. I høringsnotatet er de bedriftsøkonomiske konsekvensene Posten vurdert, men i svært liten grad konsekvensene for næringslivet rundt omkring i landet.
Kan statsråden bekrefte om regjeringen har gjennomført konsekvensanalyser for næringslivet av den drastiske reduksjonen i antall dager med postomdeling?

Begrunnelse

Ber om at eventuelle analyser oversendes.
Ber om at eventuelle analyser oversendes.
I en rapport fra Econ Pöyry i 2010, Utredning om behov for leveringspliktige posttjenester, kommer det fram at 75 % av de små og mellomstore bedriftene som ble spurt mente at A-postlevering hver dag hadde stor betydning for dem (side 33-34 i rapporten). Kun åtte prosent av bedriftene mente at utlevering seks dager i uka hadde svært liten betydning.
I rapporten ble også ti offentlige virksomheter og åtte bedrifter med mer enn 50 ansatte intervjuet. Dette er et lite utvalg, men det er likevel verdt å merke seg at det også her var bred enighet om at daglig postlevering var av stor betydning for dem (side 40 i rapporten).
Et eksempel på næringer som nå vil rammes av, er bilverksteder i distriktene, som vil måtte belage seg på økt ventetid for reservedeler, noe som vil kunne bli en konkurranseulempe sett opp mot bilverksteder i sentrale strøk.
I regjeringens eget høringsnotat, som skal gå inn på konsekvensene av endringene i antall postomdelingsdager, er denne typen problemstillinger for næringslivet i liten grad omtalt. Det gir derfor grunn til å spørre om regjeringen i det hele tatt har undersøkt konsekvensene for næringslivet av eget forslag. Regelrådet skriver også i sitt høringsnotat at de næringsøkonomiske konsekvensene ikke er tilstrekkelig utredet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Eg meiner konsekvensane av postomdeling annankvar dag er godt nok utgreidd for både folk og verksemder rundt om i landet. Copenhagen Economics har i sin rapport intervjua store verksemder nett slik som Econ Pöyry i rapporten frå 2010. Skilnaden er at i 2010 blei behovet for postomdeling på laurdagar undersøkt, mens i 2017 var det omdeling kvar annan dag som var tema. Brevmengda er halvert på dei åra som har gått mellom utgreiingane og dette viser at behovet har endra seg betydeleg på den tida som har gått.
Representanten Fylkesnes viser til Regelrådet sine innspel i høyringsrunden. Høyringsrunden er ein del av saksførebuinga i departementet, og vi har gått grundig gjennom høyringsinnspela. Desse påverkar også regjeringa sine vurderingar. Eit døme på dette er behovet for at landets minste lokalaviser får ei viss tid til omstilling dersom ein endrar posten si omdeling. Konsekvensane av ei omlegging til postomdeling annankvar dag vil vere at halvparten av sendingane som blir utleverte i postkassane vil bli éin dag forseinka, medan dei resterande vil kome fram med same framsendingstid som i dag. Brev og pakkar som blir inn- og utleverte i Post i butikk og postsendingar til postboksadresser vil ikkje bli råka av omlegginga. Verksemder med store postvolum er allereie i dag innom Post i butikk eller eit bedriftssenter på dagleg basis, mange har også postboksadresser eller kjøper hentetenester frå Posten. For desse verksemdene vil endringa i postomberinga bli opplevd som liten.
For mindre verksemder utan postboksadresser vil konsekvensen vere at halvparten av breva kjem fram éin dag seinare. Om ein slik konsekvens er kritisk for drifta, vil verksemda kunne få inn- og utlevert breva på dagleg basis om dei leiger ein postboks på næraste ekspedisjonsstad. Då vil også dei oppleve same framsendingstid som i dag.