Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Regjeringen sendte i fjor ut et forslag på høring om å redusere antall postleveringer fra 5 til 2,5 omdelingsdager i uken. I høringsnotatet er de bedriftsøkonomiske konsekvensene Posten vurdert, men i svært liten grad konsekvensene for næringslivet rundt omkring i landet.
Kan statsråden bekrefte om regjeringen har gjennomført konsekvensanalyser for næringslivet av den drastiske reduksjonen i antall dager med postomdeling?
Begrunnelse
Ber om at eventuelle analyser oversendes.
Ber om at eventuelle analyser oversendes.
I en rapport fra Econ Pöyry i 2010, Utredning om behov for leveringspliktige posttjenester, kommer det fram at 75 % av de små og mellomstore bedriftene som ble spurt mente at A-postlevering hver dag hadde stor betydning for dem (side 33-34 i rapporten). Kun åtte prosent av bedriftene mente at utlevering seks dager i uka hadde svært liten betydning.
I rapporten ble også ti offentlige virksomheter og åtte bedrifter med mer enn 50 ansatte intervjuet. Dette er et lite utvalg, men det er likevel verdt å merke seg at det også her var bred enighet om at daglig postlevering var av stor betydning for dem (side 40 i rapporten).
Et eksempel på næringer som nå vil rammes av, er bilverksteder i distriktene, som vil måtte belage seg på økt ventetid for reservedeler, noe som vil kunne bli en konkurranseulempe sett opp mot bilverksteder i sentrale strøk.
I regjeringens eget høringsnotat, som skal gå inn på konsekvensene av endringene i antall postomdelingsdager, er denne typen problemstillinger for næringslivet i liten grad omtalt. Det gir derfor grunn til å spørre om regjeringen i det hele tatt har undersøkt konsekvensene for næringslivet av eget forslag. Regelrådet skriver også i sitt høringsnotat at de næringsøkonomiske konsekvensene ikke er tilstrekkelig utredet.