Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1086 (2018-2019)
Innlevert: 26.02.2019
Sendt: 27.02.2019
Besvart: 07.03.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Kan statsråden bekrefte at bompengesatsene på strekningen E18 Tvedestrand – Arendal vil bli langt lavere enn hittil planlagt, hvor mye vil dette i så fall dreie seg om, hvor mye billigere ser det ut til at byggingen av veistrekningen blir, og vil hele denne innsparingen komme bilistene til gode i form av lavere bomsatser?

Begrunnelse

Fylkestinget i Aust-Agder vedtok i 2016 at man ville arbeide for lavere bomtakster på den nye veistrekningen E18 Tvedestrand – Arendal. Frp sin stortingsrepresentant fra Aust-Agder garanterer i Agderposten og NRK Sørlandet 25. februar for at bompengesatsene på strekningen E18 Tvedestrand – Arendal vil bli langt lavere enn det som hittil har vært planlagt. En slik reduksjon i satsene vil være i tråd med målsettingen til fylkestinget i Aust-Agder.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Før innkrevjinga startar opp vil Statens vegvesen fatte dei formelle takstvedetaka. Rutinar for takstvedtak er omtala i Prop. 1 S (2016-2017) s.75. Her heter det mellom anna at:

Gjennom stortingsbehandlingen er rammene for prosjektet gitt når det gjelder kostnader, takst og innkrevingsperiode og mulighetene for forlenget innkreving og økt takst.

Takstvedtak før innkrevingen starter

På dette tidspunktet vil bompengeselskapet ha informasjon om lånebetingelser og samlet gjeld. Videre vil prosjektets utbyggingskostnad oftest være kjent.

- Statens vegvesen fatter takstvedtak. Takstvedtaket skjer basert på Stortingets behandling, men det gjennomføres oppdaterte vurderinger av økonomien i prosjektet. Det tas høyde for usikkerhet om trafikkutvikling og renteutvikling.
- Statens vegvesen kan endre takster sammenlignet med det som lå til grunn i bompengeproposisjonen, innenfor de rammene som framkommer av denne og etter forutgående fylkeskommunal behandling og tilslutning fra lånegarantister.

Av Prop. 86 S (2015-2016) Bompengefinansiering av E18 Tvedestrand – Arendal i Aust-
Agder går det fram korleis endra kostnadar skal handterast:
Eventuelle kostnadsøkninger over forventet kostnad (P50) ut over prisstigning skal dekkes med statlige midler innenfor rammen til Nye Veier AS og bompenger etter samme prosentvise fordeling som innenfor prosjektets avtalte kostnad. Kostnadsreduksjoner fordeles på samme måte. Eventuelle overskridelser ut over 10 pst. er Nye Veier AS sitt ansvar. Eventuelle kostnadsreduksjoner ut over 10 pst. tilfaller Nye Veier AS.
Statens vegvesen vil altså i nær framtid (og før innkrevjinga skal starte) gjere ein jobb med å vurdere om takstane kan settast lågare samanlikna med det som låg til grunn i Prop. 86 S (2015-2016). Kor mykje lågare takstane kan settast som følgje av denne gjennomgangen vil eg måtte kome attende til når arbeidet er ferdigstilt.
Regjeringa sin bompengepolitikk bidreg til å redusere kostnaden for bilistane som følgje av fleire grep i sektoren og auka løyvingar.