Lise Christoffersen (A): I 2017 strammet Nav på egen kjøl inn praksis når det gjaldt støtte til et andre år på folkehøgskole for personer med behov for opplæringstiltak til bedring av funksjonsevnen i dagliglivet. Stortinget ba i vedtak 12. juni 2018 regjeringen oppheve innstrammingen. Snart ni måneder etter, er vedtaket ennå ikke effektuert.
Med hvilken begrunnelse velger regjeringen å trenere et stortingsvedtak til fordel for personer som trenger fellesskapets støtte, og når kan de det gjelder, forvente at Stortingets vilje blir gjennomført?
Begrunnelse
I Dokument 15:1427 (2017-2018) viste daværende stortingsrepresentant Olaug Bollestad (KrF) til Stortingets debatt om statsbudsjettet for 2018, der regjeringen ga klart uttrykk for at begrensninger i muligheten til et andre år på folkehøgskole ikke skulle ramme dem som trengte tilrettelagt folkehøgskole i to år. Virkeligheten ble en annen, både for personer med Downs syndrom og andre med sterk dokumentasjon på behov for tilrettelagt undervisning. Nav strammet likevel til, slik statsråden viser til i sitt svar i nevnte stortingsdokument.
Stortingsflertallet var uenig med statsrådens begrunnelse for denne innstrammingen og vedtok derfor 12. juni 2018 å be regjeringen reversere den interne innstrammingen i praksis. Vedtaket ble gjort mot stemmene fra de daværende regjeringspartiene Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre. Men et flertall, bestående av Ap, Sp, SV, KrF, MDG og Rødt, stemte for at innstrammingen skulle reverseres. Det må regjeringen forholde seg til, til tross for at KrF nå er i regjering, så lenge Stortinget ikke har gjort nytt vedtak, og selv om regjeringen ikke liker vedtaket.
NRK Buskerud hadde et innslag om saken i dag, 27. februar 2019, der politisk ledelse i Arbeids- og sosialdepartementet redegjorde for iverksatt utredning om behovet for endring i folketrygdlovens § 10-7, som om dette skulle være et initiativ fra regjeringen selv, og med understrekning av at lovendringer tar tid. Som del av flertallet av 12. juni 2018, reagerer jeg kraftig på en slik framstilling. Jeg har forståelse for at en eventuell endring i en lovbestemmelse kan ta tid, men her er det ikke regjeringen som har tatt initiativ til noe som helst. Stortinget har bedt regjeringen endre en intern innstramming. Det har regjeringen så langt ikke gjort. Det er på tide at det skjer. Det er allerede noen som har måttet betale prisen for den innstrammingen. Innstrammingen skjedde for øvrig ikke etter et lengre lovarbeid, men på intern instruks. Det er ingenting som hindrer regjeringen i å be Nav sende ut en ny instruks om å gå tilbake til tidligere praksis inntil en eventuell ny lovbestemmelse kan tre i kraft, da forhåpentlig til fordel for dem det gjelder.
Stortinget tok til etterretning at regjeringen var i gang med et lovarbeid i forbindelse med folketrygdlovens § 10-7 i behandlingen av budsjettet for 2019, men det er ikke til hinder for at man i mellomtiden kan gå tilbake til tidligere praksis. § 10-7 er en bestemmelse med rom for skjønn. Det er i dokumentene i saken, ingenting som tilsier at tidligere praksis var i strid med lovbestemmelsen, slik den i dag er utformet.