Solfrid Lerbrekk (SV): Flere og flere lokale Nav-kontorer legges ned som ledd i regjeringens kommunereform, samtidig innskrenkes åpningstidene mange steder og mye av tjenestene digitaliseres.
Hvordan skal regjeringen sikre gode og nære tjenester fra Nav til de som trenger aller mest fra Nav når kontorene sentraliseres, og har regjeringen oversikt over sentraliseringens konsekvenser for tjenestetilbudet herunder også de sosiale tjenestene?
Begrunnelse
Tilgjengelighet og nærhet til NAV er en forutsetning for å kunne bistå mennesker i usikre situasjoner. Som et ledd i kommunereformen legger Nav ned flere lokale kontorer. Større kommuneenheter må ikke innebære at folk mister viktige tjenester i sitt lokalmiljø.
Nye regler med krav til forhåndsavtaler, nettkontakt og svært begrensede åpningstider bidrar også til å redusere tilgjengelighet til NAV. Vi vet at ventetid på telefon øker. Nettsøknader og avtale om timemøter fungerer for noen, men for mange fører dette til en svært dårlig tilgjengelig tjeneste. NAV slår nå sammen kontorer som følge av kommunereformen. Et eksempel er nye Stavanger hvor det jobbes med sammenslåing av NAV-kontorer. Innbyggerne i gamle Rennesøy og Finnøy kommune står i fare for å fjernes betydelig fra Navs tjenestetilbud. Kombinasjonen av Regjeringens politikk for færre NAV-kontor og kommunereformen kan i slike sammenhenger forsterke sentraliseringseffekten. NAV-kontorene i Rennesøy og Finnøy i Rogaland foreslås nå lagt ned mot protester fra de ansattes organisasjoner.