Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1117 (2018-2019)
Innlevert: 01.03.2019
Sendt: 04.03.2019
Besvart: 08.03.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): For å få ned høye frafallstall er ett av de viktigste tiltakene å sikre at ungdommer har mulighet til å fullføre det utdanningsløpet de velger.
Selvsagt er en viktig del av dette at utdanningstilbudene er tilrettelagt næringslivets behov, men hva gjøres konkret fra kunnskapsministerens side for å sørge for at flere elever får læreplass og dermed fullført utdannelsen sin, og mener ministeren eksemplet fra Nordland er et eksempel til etterfølgelse fra hele landet?

Begrunnelse

Tidligere denne uken vedtok ett enstemmig fylkesting i Nordland å innføre en læreplassgaranti der kvalifiserte søkere garanteres læreplass i fylket, forankret i samarbeidsavtaler. Prosjektet skal være to-årig og formålet er å etablere avtaler på de enkelte fagområder. Prosjektet vil også omfatte andre tiltak for å øke antall læreplasser i Nordland.
En garanti om læreplass vil gi forutsigbarhet og trygghet for elever som har kvalifisert seg for læreplass, og gi reell mulighet til å gjennomføre videregående opplæring. Dette vil også bidra til flere fagarbeidere til arbeidslivet.
Hvert år står flere tusen ungdommer i Norge uten læreplass når man i november avrunder formidlingsåret for lærlinger. Dette er en av de viktigste årsakene til at elevene i videregående opplæring ikke fullfører utdanningsløpet sitt.
Jeg mener det er viktig å snu alle stener for å snu disse tallene at ved å sikre at disse elevene kommer seg ut i arbeidslivet og at arbeidslivet får den arbeidskraften de trenger.
Og i den forbindelse vil jeg applaudere Nordland Fylkeskommune med fylkesråd for utdanning, Hild Marit Olsen, som nå tar dette krafttaket for å sikre alle elever som er kvalifiserte en lærlingeplass.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringen har satt i gang flere tiltak som skal bidra til at flere elever får læreplass. Jeg vil trekke fram følgende:


- Lærlingtilskuddet har økt med 21.000 kroner per kontrakt i vår periode. Dette har en budsjetteffekt på litt over 400 millioner kroner. Til sammenlikning ble tilskuddet bare prisjustert under forrige regjering.
- Vi har innført krav om bruk av lærlinger for å vinne offentlige anbud.
- Vi har innført en merkeordning for lærebedrifter for å synliggjøre hvilke bedrifter som har lærlinger.
- Vi har styrket arbeidet med rekruttering av nye lærebedrifter med 20 millioner i 2018-budsjettet. Midlene har blitt fordelt mellom fylkeskommunene og skal bl.a. gå til oppsøkende arbeid lokalt for å rekruttere flere læreplasser. Tiltaket har blitt videreført i budsjett for 2019.
- Vi har også utviklet et digitalt verktøy (finnlærebedrift.no) som skal gjøre det enklere å finne fram til potensielle lærebedrifter.


Det har vært en positiv utvikling i antall nye læreplasser de siste årene. Fra 2013 til 2018 har det vært en økning i antall nye læreplasser på 3812, en økning på 20 prosent. Vi er godt i gang med å løfte yrkesfagene, men vi er ikke i mål.
Jeg er positiv til lokale og regionale initiativ som bidrar til flere læreplasser. Da regjeringen og partene i arbeidslivet inngikk en ny Samfunnskontrakt for flere læreplasser i 2016 var nettopp det å styrke den lokale innsatsen for å skaffe flere læreplasser et sentralt satsingsområde. Læreplasser og lærebedrifter finnes lokalt. Det er derfor viktig at vi øker innsatsen der.
Flere andre fylker har inngått avtale om læreplassgaranti innenfor ett eller flere utdanningsprogrammer. Blant annet Oslo og Akershus. Jeg mener det er bra med lokale tiltak. Hvis Nordland fylkeskommune nå får på plass en læreplassgaranti som dekker alle utdanningsprogrammer er det veldig bra.
En avtale om læreplassgaranti krever et godt og forpliktende samarbeid mellom fylkeskommunene og lokalt arbeidsliv. Og jeg er enig med stortingsrepresentanten i at det arbeidet som nå gjøres i Nordland er noe som andre fylkeskommuner med fordel kan se nærmere på.
Det er fortsatt for mange som faller ut av videregående opplæring. Vi har ambisjoner om at 9 av 10 skal fullføre. I avtalen om læreplassgaranti brukes begrepet "kvalifisert til læreplass". Jeg mener det er naturlig at en garanti bygger på noen kriterier, men jeg er samtidig opptatt av at innsatsen for at flere skal få læreplass også inkluderer å gi elevene en opplæring og en oppfølgning som gjør at de blir kvalifiserte til å begynne i lære.