Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1151 (2018-2019)
Innlevert: 05.03.2019
Sendt: 06.03.2019
Besvart: 12.03.2019 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Vil statsråden vurdere om lovverket kan åpne opp for enkelte unntak mot forbudet mot å flytte utenlands for barn under barnevernets omsorg, som har et særskilt behov for å oppholde seg utenfor Norge?

Begrunnelse

Bergens Tidende skrev 2. mars om et 15-årig stortalent innen amerikansk fotball. Personen er under barnevernets omsorg, og bor hos sin fosterfamilie i Bergen. Han har blitt tilbudt skoleplass ved en privat high school i California for å utvikle seg videre innen amerikansk fotball. Skolen vil stå for både skolepenger og andre kostnader.
Siden vedkommende er under barnevernets omsorg, forhindrer lovverket han å flytte utenlands. Hans familie er svært positive til at han skal dra utenlands for å utvikle seg videre. Fosterforeldrene har tilbudt seg å følge 15-åringen til USA og hjelpe ham til rette. De vil hente ham om han mistrives og ta imot ham i alle ferier.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Barn som er under barnevernets omsorg og som bor i fosterhjem skal ha like rettigheter og muligheter som andre barn, og kunne utfolde seg på samme vis som sine jevnaldrende.
Loven åpner for at barn unntaksvis kan plasseres i fosterhjem i utlandet som et frivillig hjelpetiltak, men ikke etter en omsorgsovertakelse. Bakgrunnen for dette er blant annet at barneverntjenesten ikke har forvaltningsmyndighet eller tvangsmyndighet i utlandet og derfor har begrensede muligheter til å følge opp barnet i fosterhjemmet Norge vil også ofte miste jurisdiksjonen (kompetansen) i saken til landet der barnet er plassert. Dette innebærer at norske myndigheter ikke vil ha kompetanse til å endre eller treffe nye tiltak, som vedtak om samvær, endring av plasseringssted og tilbakeføring.
Spørsmålet om et barn under barnevernets omsorg kan oppholde seg midlertidig i utlandet for å gå på skole på grunn av studier er imidlertid en annen situasjon. Lovverket er ikke til hinder for at barn og unge som bor i fosterhjem i visse tilfeller midlertidig kan oppholde seg i utlandet.
Barneverntjenesten har det helhetlige omsorgsansvaret etter en omsorgsovertakelse, og bestemmer om barnet skal kunne reise utenlands eller om barnet skal kunne bo utenfor fosterhjemmet i en periode. Barneverntjenesten må foreta en konkret vurdering av om det vil være forsvarlig og til barnets beste å oppholde seg midlertidig i utlandet på grunn av skolegang.
Barnevernstjenesten må blant annet vurdere utvekslingsopplegget, skole- og boforhold og hvordan barnet kan følges opp. Dette innebærer at barnevernstjenesten, på samme måte som foreldre, må forsikre seg om at barnet vil få det bra og at det har det bra underveis i oppholdet. Foreldrene bør også samtykke til oppholdet. Oppholdets varighet og mulig samarbeid med utenlandske myndigheter vil også kunne inngå i vurderingen.
Barnevernstjenester som er usikre på hvordan forespørsler om utenlandsopphold skal vurderes, kan kontakte Bufdir som er sentralmyndigheten for Haagkonvensjonen 1996. Sentralmyndigheten kan blant annet gi barnevernstjenesten veiledning om regelverket.
Jeg vil snarest sørge for at det i et eget tolkningsbrev gis en presisering av hvordan regelverket skal forstås.