Skriftlig spørsmål fra Nina Sandberg (A) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1175 (2018-2019)
Innlevert: 08.03.2019
Sendt: 08.03.2019
Besvart: 12.03.2019 av justis- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Nina Sandberg (A)

Spørsmål

Nina Sandberg (A): Hva vil justisministeren gjøre for at politiet i Øst politidistrikt, og andre steder det er passkrise, fyller sitt ansvar som passmyndighet, og sikrer publikum enkel, rask og forutsigbar tilgang til utstedelse av pass?

Begrunnelse

Det er passkrise på Østlandet. Pågangen er stor, og kapasiteten for liten. Flere steder er det umulig å bestille time for fornying av pass. I Øst politidistrikt ber politiet publikum logge seg på hver natt kl 00.30 for å kjempe om noen få rasjonerte eller avbestilte timer. I Oslo møter folk opp grytidlig i kø for å konkurrere om drap-in timer. Ventetiden på forhåndsbestilte timer er lang. De som virkelig trenger pass, reiser langt for å skaffe seg dette helt nødvendige reisedokumentet.
Politiet forklarer situasjonen dels med at etterspørselen alltid øker etter nyttår, dels med ombyggingen som trengs for at Norge i 2020 skal få IDkort. Det hjelper ikke å forklare problemet, om det ikke løses. Det politiet tilbyr publikum er ikke godt nok. Målet med politireformen var å sikre tilstedeværelse av et kompetent og effektivt lokalt nærpoliti. Stortinget vedtok reformen for at folk skulle få en bedre polititjeneste.
Arbeiderpartiet er opptatt av å sikre at polititjenestene er gode og lett tilgjengelig for folk flest, og har foreslått at ingen skal måtte reise mer enn 45 minutter for å få pass.
Her har politiet åpenbart en lang vei å gå for å møte innbyggernes etterspørsel etter pass, både med å utvide åpningstidene, øke bemanningen og å forbedre timebestillingsystemet.
Et mer proaktivt system vil gjøre det lettere å planlegge og fordele kapasitet.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Jeg viser til mitt svar på skriftlig spørsmål nr. 1041 fra stortingsrepresentant Myhrvold, datert 1. mars 2019:

«Jeg har denne uken hatt møte med politidirektøren, som har orientert nærmere om situasjonen og hvilke tiltak som iverksettes. Politidirektøren orienterte om at utfordringene gjelder de tre politidistriktene Oslo, Øst og Sør-Øst.
Felles for alle kontorene på Østlandet er at de opplever stor pågang fordi mange har søkt om pass på de normalt roligste tidene av året, som er vinter og høst. Flere utnytter også vinterferien til å besøke passkontoret. Oppmerksomheten i media på etterspørselen etter passtimer på Østlandet, kan også ha økt presset på passkontorene. Ved enkelte kontorer kan ombygging og opplæring i forbindelse med nye kvalitetskrav ha en viss innvirkning. Jeg vil understreke at utfordringene ikke skyldes nedleggelse av passkontorer i landet forøvrig.
Det samarbeides mellom de tre politidistriktene på Østlandet, og det iverksettes flere tiltak for å avhjelpe situasjonen på kortere og lengre sikt. De viktigste tiltakene er:
Utvide bookingen fram i tid: Bookingtiden utvides til 90 dager i Oslo, Øst og Sør-Øst politidistrikter. Dette vil gjøre det enklere for befolkningen å planlegge passfornyelsen lenger frem.
Utvide åpningstidene: Oslo politidistrikt vil utvide åpningstidene på ettermiddagene (mandag til torsdag) og holde lørdagsåpent. Tilsvarende løsninger vil bli etablert ved Øst og Sør-Øst politidistrikt.
Tilføre flere medarbeidere: Nye medarbeidere vil om kort tid være tilstrekkelig opplært og være med på å styrke kapasiteten. Tilsvarende tiltak settes også inn ved flere andre passkontorer på Østlandet. Politidistriktene bemanner også opp, blant annet ved å forskuttere med sommervikarer.
Tiltak på lengre sikt: I løpet av våren vil alle nye passkontor ha mulighet for forhåndsbestilling av passtimer. Når nytt saksbehandlingssystem innføres sammen med nye pass og ID-kort i 2020, vil det tilbys SMS-varsling om utløpsdato sammen med forslag til booking-time. Dette vil være en stor forbedring for oss alle. I tillegg antas SMS-varsling å ville bidra til å forebygge frafall i oppmøte, som i dag er om lag 10 prosent, og også å gi større spredning i bookingen. De nye og større passkontorene skal bli mer effektive og klare å behandle flere passutstedelser enn det man gjør i dag.»