Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1180 (2018-2019)
Innlevert: 08.03.2019
Sendt: 08.03.2019
Besvart: 18.03.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Stortinget har bedt regjeringen komme tilbake til stortinget med en strategi og plan for hvordan styrke de praktisk-estetiske fagene, på kort og lang sikt, i skolen.
Når kan stortinget forvente å få denne planen en hel sektor sitter og venter på?

Begrunnelse

Stortinget vedtok i et anmodningsvedtak 11. okt 2016 at regjeringen skulle komme tilbake til stortinget med en plan for hvordan styrke de praktisk estetiske fagene i skolen.
Dette var et viktig vedtak som vi i SV hadde jobbet mye med for å få på plass. Som ministeren selv sier det i et leserinnlegg i Dagsavisen 5. mars d.å. "Fremtiden trenger kompetansen de praktiske og estetiske fagene gir elevene. Morgendagens utdanninger og arbeidsliv vil trenge unge som er kreative, skapende og kan løse utfordringer gjennom flere tilnærminger."
I det samme leserinnlegget mener jeg ikke ministeren svarer på utfordringen flere fra sektoren og som Lin Marie Holvik i utgangspunktet spurte om; nemlig når planen for styrkning av de praktisk estetiske fagene kommer?
Ministeren svarer det vi gjerne får til svar på spørsmål for tiden, nemlig fagfornyelsen. Men fagfornyelsen vil ikke gi den samme strategiske planen som jo er det stortinget har bedt regjeringen om å lage. Jeg mener ministeren rett og slett ikke svarer på det som var utgangspunktet for hele leserinnlegget.
Dette er urovekkende! Derfor håper jeg ministeren nå vil si noe om når planen, som en hel sektor venter på, kommer.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Som representanten viser til, har Stortinget har bedt om en plan for å styrke de praktiske og estetiske fagene.
Representanten skriver at jeg i mitt svarinnlegg til Lin Marie Holvik i Dagsavisen 5. mars 2019, ikke svarer på når strategien kommer. Det hevdes videre at jeg mener at fagfornyelsen er svaret på spørsmålet.
La meg først presisere at regjeringen selvsagt vil følge opp anmodningsvedtaket. Jeg mener ikke at fagfornyelsen er hele svaret, men at den er en helt sentral i arbeidet med å styrke de praktiske og estetiske fagene. Læreplanene beskriver hva vi ønsker elevene skal lære i fagene, og det er læreplanene som, sammen med skolens andre styringsdokumenter, er styrende for opplæringen. Derfor er jeg opptatt av at dette bør være utgangspunktet for arbeidet med strategien. De praktiske og estetiske fagene er en viktig del av fagfornyelsen. Fornyelsen av fagenes innhold vil gi et godt grunnlag for at disse fagene får det løftet de både trenger og fortjener. Vi skal ferdigstille strategien når innholdet i læreplanene er sendt på høring, og vi vil her legge fram hvilke andre tiltak som bør gjøres for å styrke disse fagene. Læreplanene sendes på høring i løpet av mars, og jeg tar sikte på å legge frem strategien til sommeren.
Jeg vil minne om at anmodningsvedtaket fra Stortinget om en plan for de praktiske og estetiske fagene kom da de behandlet St. Meld. 28 (2015-2016) Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet. Det har derfor vært viktig for meg å begynne med å styrke fagenes læreplaner og innhold gjennom fagfornyelsen, slik vi planla. I fornyelsen av de praktiske og estetiske fagene har ett av målene vært at fagene skal få en mer praktisk dreining. Andre fag skal også bli mer praktiske og utforskende, og det skal legges godt til rette for dybdelæring i alle fag. Videre vet vi at vurderingsordningen i fag har effekt på opplæringen. Erfaring tilsier at eksamen i et fag kan bidra til å styrke prioriteringen av faget. Gjennom fagfornyelsen har vi derfor også satt i gang en utprøving av eksamen i de praktiske og estetiske fagene og vi har satt ned en eksamensgruppe som skal se på alle fagenes eksamensordninger. Eksamensordningene vil sendes på høring etter at læreplanene er fastsatt.
Regjeringen sitter selvsagt ikke stille og venter på fagfornyelse. Regjeringen har for eksempel satt i gang flere tiltak i lærerutdanningen. I 2018 satte regjeringen ned et utvalg som ble bedt om å utvikle forslag til forskrift om rammeplan for femårig lærerutdanning i praktiske og estetiske fag. Utvalget anbefalte i 2018 å innføre en slik utdanning. 15. januar 2019 leverte de utkast til forskrift om rammeplan. De foreslo en masterfordypning i praktisk eller estetisk fag, med mulighet for ett eller to undervisningsfag i tillegg. Forslaget skal snart sendes på høring. Jeg vil oppfordre de praktiske og estetiske fagmiljøene til å bruke våren på å lese, vurdere og gi oss tilbakemeldinger i høringene.
Som jeg skrev i mitt svar til representanten 11. oktober 2018 har vi fått mange gode innspill fra sektoren til tiltak i strategien. Jeg vil forsikre representanten om at regjeringen har en bred tilnærming til hvordan vi best kan styrke de praktiske og estetiske fagene, både på kort og lang sikt.