Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1188 (2018-2019)
Innlevert: 08.03.2019
Sendt: 11.03.2019
Besvart: 13.03.2019 av justis- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvorfor ble ikke Gjeldsofferalliansen tatt med som en representant på skyldnersiden da arbeidsgruppen som skal se på den nye inkassoloven ble nedsatt og er justisministeren villig til å utvide arbeidsgruppen gjennom å gi skyldnerne en representant ved Gjeldsofferalliansen?

Begrunnelse

Inkassobransjen og finansnæringen har fått to plasser i arbeidsgruppen som skal se på den nye inkassoloven, mens forbrukersiden kun fått ett sete i gruppen ved Forbrukerrådet.
Undertegnede er gjort kjent med at Gjeldsofferalliansen, da det ble kjent at inkassoloven skulle gjennomgås, spurte justisdepartementet om de fikk representere skyldnerne i denne gruppen, men fikk avslag.
Gjeldsofferalliansen har jobbet for skyldnernes rettigheter, samt gjeldsrådgivning i 26 år og har således meget god kunnskap innen inkassoloven.
Mandatet som skal se på den nye inkassoloven er svært begrenset. Arbeidsgruppen skal se på 7 av 35 paragrafer i inkassoloven av 1988. Finanstilsynet ba i 2017 om en revidering av inkassoloven grunnet gjentakende alvorlige feil fra inkassobransjens side. Av tilsynsrapportene fra Finanstilsynet fremkommer det at inkassobransjen sliter med å etterleve eksisterende lovgivning.
Den siste tiden er det avslørt tette forbindelser mellom blant annet forbruksbanker og enkelte inkassoselskap gjennom såkalte forward flow avtaler og muligheter for å tjene penger på misligholdte lån. Det er viktig at arbeidsgruppen har en bred og balansert sammensetning når temaer som blant annet salærnivået og skrivegebyret for utleggsforretninger skal vurderes.
Det synes fornuftig å ta med Gjeldsofferalliansen i arbeidsgruppen da de har nesten 30 års erfaring med å hjelpe mennesker som sliter med inkassokrav. I motsetning til hva tilfelle kan være for representanter for inkassobransjen og finansnæringen, så har ikke Gjeldsofferalliansen noe økonomiske egeninteresser i utfallet av arbeidet med inkassoloven. Forbrukerrådet sitter i arbeidsgruppen, men har ifølge Gjeldsofferalliansen ikke førstehåndskunnskap til gjeldskrisen blant skyldnere og jobber på en mer overordnet plan i forhold til aktuelle lover. Gjeldsofferalliansen har vært på å utbedre og revidere flere lover knyttet til gjeldsproblemer tidligere.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Det har vært ønskelig å ha et begrenset antall medlemmer i arbeidsgruppen som ser på inkassoloven, bl.a. fordi en mindre arbeidsgruppe normalt vil kunne arbeide raskere og mer effektivt enn et større utvalg. Arbeidsgruppen som ser på inkassoloven, har representanter fra Finanstilsynet, Forbrukerrådet, Finans Norge, Virke inkasso og Justis- og beredskapsdepartementet. Forbrukerrådet representerer skyldnerne, Finans Norge representerer kreditorene og Virke inkasso representerer inkassobransjen. Finanstilsynet og Justis- og beredskapsdepartementet deltar ikke som representanter for noen spesielle interessegrupper, men vil selvsagt være opptatt av skyldnerne.
Jeg ser ikke grunn til å endre sammensetningen av arbeidsgruppen. For det første mener jeg at sammensetningen av arbeidsgruppen er god, og at det var fornuftig å begrense antallet medlemmer. For det andre ville det vært lite heldig å endre arbeidsgruppens sammensetning når gruppen har kommet så langt i sitt arbeid som nå.
Gjeldsoffer-Alliansen er i flere brev fra departementet oppfordret til å komme med innspill. Gjeldsoffer-Alliansen vil også kunne komme med høringsuttalelse når arbeidsgruppens rapport er på høring.