Arne Nævra (SV): Finnes det beregninger og utredninger over spørsmålet om å utnytte hensatte tog fra rushtidene til hyppige avganger også utover dagen, og hvis ikke, vil statsråden få fram tall som viser kostnadene og mulighetene i passasjerveksten ved å ta parkerte tog i bruk gjennom dagen?
Begrunnelse
Gjennom lengre tid har det kommet kritikk over kapasitetsproblemer på jernbanen, spesielt rundt de store byene på Østlandet. Selv om de største behovene er i rushtidene morgen og ettermiddag, tyder erfaringer på muligheter for en stor passasjervekst utenfor rushtidene.
Aftenposten har i dag, 11.3.19, et større oppslag om mulighetene for å utnytte mange av de hensatte togene fra rushtidene til å opprettholde hyppige avganger hele dagen.
En skal være klar over at lett og hyppig tilgjengelige tog virker rekrutterende for gode, miljøvennlige reisevalg - også for pendling seinere.
Til Aftenposten bekrefter NSB-sjef Geir Isaksen at det er fullt mulig å kjøre med rushtidsfrekvens gjennom større deler av dagen, om man prioriterer det.
Argumentet mot å vurdere hyppige togavganger også utenfor rushtidene later til å være av økonomisk art. Det blir for kostbart, ved at flere må ansettes, at togene må vedlikeholdes på natta osv. Spørsmålet er om hele dette saksfeltet har vært grundig vurdert, og om det eventuelt kan gjøres.