Skriftlig spørsmål fra Lene Vågslid (A) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1206 (2018-2019)
Innlevert: 12.03.2019
Sendt: 13.03.2019
Besvart: 18.03.2019 av justis- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Lene Vågslid (A)

Spørsmål

Lene Vågslid (A): Hvorfor har ikke justisministeren iverksatt langt mer kraftfulle kompenserende tiltak etter massiv nedleggelse av passkontorer og vil justisministeren revurdere nedleggelsene?

Begrunnelse

I prop. 28 S. tilleggsproposisjon til statsbudsjettet for 2019 stadfestet regjeringen at de ville legge ned 69 passkontorer i landet. Regjeringen må følge Stortingets vedtak om at 90 % av alle innbyggere i et politidistrikt skal kunne få utstedt pass med maksimalt 45 min kjøretid. Regjeringen skriver i tilleggsproposisjonen og i statsbudsjettet at dette målet ikke nås i 7 politidistrikter. Opposisjonen på Stortinget var og er i uenig i at krav til sikkerhet fører til at man må legge ned 69 passkontorer i Norge. I merknadene til proposisjon 28 S formulerte Arbeiderpartiet og Senterpartiet følgende:

«Politiet fikk kritikk av Riksrevisjonen i 2015 for sikkerhet ved passutstedelsen, men disse medlemmer vil også understreke at dette gjaldt andre forhold enn tallet på passkontor og hvor mange passøknader hvert passkontor eller hver saksbehandler mottar årlig. Det har gang på gang fra regjeringshold blitt vist til nye internasjonale retningslinjer fra ICAO som fører til at mange av de mindre passkontorene må avvikles. Disse medlemmene vil imidlertid understreke at ICAO ikke stiller noen krav til antall søknader hver saksbehandler skal ta imot»

Det er et faktum også befestet av statsråden selv i svar på skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge at ICAO ikke har kvantifisert krav til saksmengde. Regjeringen har i flere runder gitt klart inntrykk av at Stortinget skulle behandle spørsmålet om antall passutstedelsessteder gjennom en plan i Stortinget. I stedet velger regjeringen å gjøre det på en måte hvor Stortinget ikke involveres i realiteten.
Regjeringen og justisdepartementet skriver i statsbudsjettet for 2019 at siden de ikke nådde målet som Stortingets vedtak tydelig sa om at 90 % av innbyggerne i hvert distrikt skulle ha maksimalt 45 min kjøretid til nærmeste passkontor, skulle det innføres kompenserende tiltak.
Situasjonen i både Sør-Øst, Oslo og Øst er nå at det er 90 ventetid på å få nytt pass. Dette oppleves svært tungvint for folk og servicetilbudet har blitt klart svekket av regjeringens nedleggelser og manglende prioritering av politidistriktene. Selv etter tiltak iverksatt av Oslo Politidistrikt er ikke problemene folk møter og må stå i løst.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Innledningsvis vil jeg vise til justis- og innvandringsministerens svar på skriftlig spørsmål nr. 1041 fra stortingsrepresentant Myhrvold om ventetiden for nye pass på Østlandet, datert 28. februar. I svaret fremgår det blant annet at utfordringene ikke skyldes nedleggelse av passkontor. Justis- og innvandringsministeren skrev:
«Jeg har denne uken hatt møte med politidirektøren, som har orientert nærmere om situasjonen og hvilke tiltak som iverksettes. Politidirektøren orienterte om at utfordringene gjelder de tre politidistriktene Oslo, Øst og Sør-Øst.
Felles for alle kontorene på Østlandet er at de opplever stor pågang fordi mange har søkt om pass på de normalt roligste tidene av året, som er vinter og høst. Flere utnytter også vinterferien til å besøke passkontoret. Oppmerksomheten i media på etterspørselen etter passtimer på Østlandet, kan også ha økt presset på passkontorene. Ved enkelte kontorer kan ombygging og opplæring i forbindelse med nye kvalitetskrav ha en viss innvirkning. Jeg vil understreke at utfordringene ikke skyldes nedleggelse av passkontorer i landet forøvrig.
Det samarbeides mellom de tre politidistriktene på Østlandet, og det iverksettes flere tiltak for å avhjelpe situasjonen på kortere og lengre sikt. De viktigste tiltakene er:
Utvide bookingen fram i tid: Bookingtiden utvides til 90 dager i Oslo, Øst og Sør-Øst politidistrikter. Dette vil gjøre det enklere for befolkningen å planlegge passfornyelsen lenger frem.
Utvide åpningstidene: Oslo politidistrikt vil utvide åpningstidene på ettermiddagene (mandag til torsdag) og holde lørdagsåpent. Tilsvarende løsninger vil bli etablert ved Øst og Sør-Øst politidistrikt.
Tilføre flere medarbeidere: Nye medarbeidere vil om kort tid være tilstrekkelig opplært og være med på å styrke kapasiteten. Tilsvarende tiltak settes også inn ved flere andre passkontorer på Østlandet. Politidistriktene bemanner også opp, blant annet ved å forskuttere med sommervikarer.
Tiltak på lengre sikt: I løpet av våren vil alle nye passkontor ha mulighet for forhåndsbestilling av passtimer. Når nytt saksbehandlingssystem innføres sammen med nye pass og ID-kort i 2020, vil det tilbys SMS-varsling om utløpsdato sammen med forslag til booking-time. Dette vil være en stor forbedring for oss alle. I tillegg antas SMS-varsling å ville bidra til å forebygge frafall i oppmøte, som i dag er om lag 10 prosent, og også å gi større spredning i bookingen. De nye og større passkontorene skal bli mer effektive og klare å behandle flere passutstedelser enn det man gjør i dag.»
Politidirektoratet har etter dette også gitt meg oppdatert informasjon om situasjonen rundt passutstedelse i politidistriktene Øst, Sør-Øst og Oslo. De tre politidistriktene har ansatt til sammen 30 nye medarbeidere, både faste og vikarer. Noen er fremdeles under opplæring.
Som et ytterligere tiltak åpnes det i en periode for booking av timer 150 dager frem i tid i de tre distriktene. Totalt vil det bli lagt ut 200 000 timer i de tre politidistriktene i perioden mars-august. Dette er mer enn den normale pågangen i perioden. Politidirektoratet mener at distriktene med dette vil klare å møte etterspørselen etter timer for bestilling av pass med delvis umiddelbar virkning og med økende kapasitet mot høysesongen fram mot sommeren.
Gjenåpning av avviklede passkontor er ikke et relevant tiltak for å håndtere etterspørselen etter passtimer, og er heller ikke aktuelt. For å ivareta internasjonale krav til kvalitet og sikkerhet i passutstedelsen, er det nødvendig å begrense antallet pass- og ID-kontorer. For å sikre at servicetilbudet opprettholdes når antallet passkontor reduseres, har Politidirektoratet fått i oppdrag å etablere en rekke kompenserende servicetiltak. Dette omfatter utvidede åpningstider, tilbud om timebestilling, system for sms-varsling som skal sørge for at brukerne får beskjed før passet går ut, samt mobile løsninger for bedre tilgjengelighet i områder med lang reisevei.