Skriftlig spørsmål fra Stein Erik Lauvås (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:1221 (2018-2019)
Innlevert: 14.03.2019
Sendt: 14.03.2019
Besvart: 22.03.2019 av finansminister Siv Jensen

Stein Erik Lauvås (A)

Spørsmål

Stein Erik Lauvås (A): Hva er konkret gjort i denne saken så langt, og når kan en forvente at regjeringen konkluderer og fremmer forslag i saken?

Begrunnelse

Viser til Innst 8 S (2018-2019) Kap. 5576 sektoravgifter i LMD, post 71, som behandles i finanskomiteen hvor komiteens flertall fra Ap, H, FrP, Sp, SV og V merker seg at totalisatoravgiften som skulle gå til å styrke hestesporten i dag ikke har noe sektorpolitisk formål. Dette flertallet viser også til rapport fra Oslo Economics hvor rapporten blant annet påpeker og bekrefter at totalisatoravgiften er konkurransehemmende. Komiteens flertall som nevnt over ber derfor regjeringen gjøre en vurdering av selve totalisatoravgiften og innretningen av denne og komme tilbake til Stortinget.

Siv Jensen (FrP)

Svar

Siv Jensen: Totalisatoravgiften er fiskalt begrunnet, og bidrar til å skaffe staten inntekter til ulike formål som veier, skoler, sykehus, forsvar og velferd. Totalisatoravgiften ble tidligere budsjettert på Landbruks- og matdepartementets budsjett som en sektoravgift. Fordi totalisatoravgiften ikke har et sektorpolitisk formål, ble den i 2018 omgjort til særavgift. Stortinget vedtar hvert år særavgiftene som en del av statsbudsjettet.
Konsesjonshaver skal betale avgift til staten på 3,7 pst. av bruttoomsetning per år. Det er i dag bare Norsk Rikstoto som har konsesjon til å drive hestespill.
Oslo Economics har på oppdrag for Kulturdepartementet evaluert Norsk Tippings og Norsk Rikstotos organisering og praksis. Oppdraget innebar en vurdering av om Norsk Tippings og Norsk Rikstotos spillporteføljer, markedsføring og organisering bidrar til å oppnå målene i pengespillpolitikken. Et gjennomgående tema var om enerettsaktørenes utforming av spillporteføljer og innretting av markedsføringsaktiviteter kan forsvares av kanaliseringshensyn. Kanalisering innebærer at tilbudet av pengespill fra Norsk Tipping og Norsk Rikstoto bidrar til å lede spillere bort fra de uregulerte aktørene og over til et regulert tilbud av pengespill, hvor man er sikret ansvarlige rammer rundt spillene som er i tråd med politiske føringer. Hvordan overskuddet av Norsk Tippings og Norsk Rikstotos spillvirksomhet anvendes var derimot ikke tema for evalueringene.
Når Rikstoto er den eneste enerettsaktøren som i dag er ilagt en avgift på omsetningen, må det sees på bakgrunn av at overskuddet fra Rikstoto føres tilbake til hesteformål i sin helhet, herunder til frivillige organisasjoner tilknyttet hest. Overskuddet i Norsk Tipping blir derimot fordelt på et videre spekter av idrett, kultur og samfunnsnyttige og humanitære formål.
Finansdepartementet vil i samarbeid med Landbruks- og matdepartementet og Kulturdepartementet følge opp flertallsmerknaden og gjøre en vurdering av totalisatoravgiften og innretningen av denne som formidles Stortinget på egnet måte.