Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til eldre- og folkehelseministeren

Dokument nr. 15:1267 (2018-2019)
Innlevert: 20.03.2019
Sendt: 20.03.2019
Besvart: 26.03.2019 av eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Vil Østfold på tross av store folkehelseutfordringer få en reduksjon i tilskudd, og kan statsråden redegjøre for hvilke konsekvenser dette vil få for prosjektene?

Begrunnelse

Østfold har sammen med Agder-fylkene, Oslo, Vestfold, Oppland deltatt i «Program for folkehelsearbeid i kommunene» siden 2017. Statsråden har selv uttalt følgende i svar på skriftlig spørsmål til Tellef Inge Mørland, Dokument nr. 15:1031 (2018-2019):

"For 2019 ble det bevilget en økning i tilskuddsrammen på 5 mill. kroner. Årets økning gir ikke rom for å inkludere alle fylkene uten å justere tilskuddene til de fylkene som allerede har etablert programmet. Helse- og omsorgsdepartementet har derfor bedt Helsedirektoratet om å vurdere om fylker som har deltatt i programmet fra 2017 og 2018 kan få en nedjustert tilskuddsramme fra 2019."

I Østfold har midlene gått til flere prosjekter som styrker barn og unges psykiske helse, for å forebygge psykisk uhelse senere i livet.
Folkehelseprofilen for Østfold gir tydelig uttrykk for folkehelseutfordringene i fylket. Av 34 indikatorer sorterer 24 indikatorer under kategoriene «fylket ligger signifikant dårligere enn landet som helhet» og «fylket er signifikant forskjellig fra landet som helhet».

Åse Michaelsen (FrP)

Svar

Åse Michaelsen: De fem programfylkene som kom først i gang, Agder-fylkene, Oslo, Vestfold, Oppland og Østfold, fikk signaler fra Helsedirektoratet om støtte i fem år fra 2017. Helsedirektoratet har utvidet tilskuddsperioden med ett år til 2022, med forbehold om Stortingets bevilgning.
Helsedirektoratet har gitt de første fem fylkene signaler om at det blir en årlig reduksjon i tilskuddet som står i forhold til utvidelsen av tilskuddsperioden med ett ekstra år. Det vil si at Østfold vil få tilskuddet redusert med 1,75 mill. kroner, fra 7 mill. kroner til 5,25 mill. kroner i fireårsperioden 2019–2022. Østfold får med andre ord samme beløp over en seksårsperiode som de ellers ville fått over en femårsperiode. Forutsetningen er at omfordelingen i minst mulig grad skal gå utover planlagte eller påbegynte tiltak i kommunene. Ev. konsekvenser er da at prosjektene strekkes mer ut i tid.
Reduksjonene i tilskuddet til de første fem fylkene vil sikre at programmet fra i år også kan starte opp i Troms, Nordland, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Rogaland, Buskerud og Hedmark. Ut over denne endringen vil det ikke bli foretatt endringer i tilskuddene for 2019. Imidlertid kan det bli aktuelt å justere fordelingen mellom fylkene i løpet av programperioden fram til 2027, og jeg kan ikke utelukke at det kan bli aktuelt å gjøre enkelte justeringer mellom fylkene allerede fra 2020. Helsedirektoratet har derfor gitt fylkene signaler om at de må planlegge for at det kan bli endringer i tildelingen fra 2020.
Jeg er kjent med at Østfold har folkehelseutfordringer som det er viktig å finne løsninger på. Kommunene har et ansvar etter folkehelseloven til å ha oversikt over sine folkehelseutfordringer og iverksette tiltak for å møte disse utfordringene på en systematisk måte. Dette må kommunene finansiere over kommunerammen. Folkehelseprogrammet har ikke som formål å finansiere kommunens generelle ansvar etter folkehelseloven. Formålet med programmet er å utvikle og spre nye tiltak og verktøy som skal være til nytte for alle kommunene i landet uavhengig hvor tiltakene er utviklet.