Skriftlig spørsmål fra Kristoffer Robin Haug (MDG) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1311 (2018-2019)
Innlevert: 26.03.2019
Sendt: 26.03.2019
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 02.04.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Kristoffer Robin Haug (MDG)

Spørsmål

Kristoffer Robin Haug (MDG): Mange kommuner har ambisiøse planer om klimakutt fra veitrafikk og et aktuelt tiltak er å innføre nullutslippssoner.
Hvilket rettslig handlingsrom har en kommune etter Vegtrafikklovens § 7, første ledd, til å opprette soner eller områder med spesielle krav til kjøretøy utfra en klimabegrunnelse og hvordan skal en kommune går fram for å bruke dette handlingsrommet?

Begrunnelse

Nullutslippssoner, eller andre typer avgrensede soner der det stilles spesielle klimakrav til kjøretøy, kan potensielt være et viktig virkemiddel for reduserte klimagassutslipp. Det er imidlertid ikke klart hvilket rettslig grunnlag som er tilgjengelig for en kommune som ønsker å opprette slike soner. Nullutslippsområder kan brukes i større eller mindre områder og rettes enten mot alle kjøretøygrupper eller noen spesielle grupper kjøretøy, for eksempel for å sikre utslippsfri varelevering og utslippsfri levering av tjenester. Slike områder kan bidra til å prøve ut og tilrettelegge for tiltakene i en mindre geografisk skala. Gjennom dette skapes det fordeler for de som har utslippsfrie kjøretøy, samtidig som det er viktig å ivareta at dette skjer uten at det blir urimelig ulempe for de som ikke har utslippsfrie kjøretøy. Nye teknologiske muligheter framover vil gjøre gjennomføring av slike reguleringer stadig enklere. Nullutslippsområder vil også kunne bidra til andre samfunnsmål, som mål for redusert støy og for bedret lokal luftkvalitet.
Samferdselsdepartementet har tidligere i brev til Zero påpekt at forskriften om lavutslippssone ikke har som formål å redusere klimagassutslipp, men å bidra til bedret lokal luftkvalitet (referanse 15/576-73). I brev til Stortinget av 29. januar 2016 vedrørende lovhjemmel for lavutslippssoner i vegtrafikkloven § 13 åttende ledd, skriver imidlertid daværende statsråd Solvik-Olsen:

"I vegtrafikkloven § 7 første ledd er det hjemmel til å innføre varige forbud mot bestemte grupper av kjøretøy, eventuelt deler av denne gruppen, innenfor et område. Denne hjemmelen gir således mulighet til å forby biler med bestemte Euroklasser eller biler med bestemte drivstoff innenfor en sone."

Myndigheten etter vegtrafikklovens Veitrafikklovens § 7, første ledd ligger hos Samferdselsdepartementet. Det er flere kommuner som kan ønske å ta i bruk dette virkemidlet for å redusere klimagassutslipp fra vegtrafikken. Det er derfor viktig å få avklart hvordan en kommune som ønsker dette skal gå fram, herunder hvilke begrensninger som er knyttet til begrunnelse for bruk av denne paragrafen, som blant annet:

- Kan paragrafen brukes til å forby fossile kjøretøy innenfor et gitt område?
- Er det begrensninger for eksempel når det gjelder områdenes størrelse eller type trafikk eller type vei/gate?
- Er det eventuelle begrensinger knyttet til type kjøretøy som kan reguleres?
- Setter bestemmelsen begrensninger ut fra kjøretøyklasser som personbil, varebil, lastebiler e.l.?
- Hvilke eventuelle dokumentasjonskrav må møtes av en kommune som ønsker slike soner opprettet?

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Vegtrafikklova § 7 første ledd opnar både for mellombelse og permanente forbod mot bestemte grupper av køyretøy eller trafikantar, og slike forbod kan avgrensast til å gjelde bestemte vegar og innanfor bestemte tidsrom. Myndigheiten er lagt til Kongen, eller den han gir fullmakt til, i dette tilfelle Samferdselsdepartementet. Ein kommune som skulle ynskje å innføre forbod med heimel i vegtrafikklova § 7 første ledd, må derfor gå i dialog med sentrale myndigheiter for å avklare rammene for ei slik ordning.
Når det gjeld ein kommune sin moglegheit til å ivareta miljøomsyn, synar eg til at kommunane allereie har fleire verkemiddel dei kan nytte i så måte. Dei kan innføre mellombelse forbod mot – eller anna regulering av – trafikk på kommunal veg med heimel i vegtrafikklova § 7 anna ledd, slik som til dømes Oslo kommune har gjort gjennom si forskrift om mellombels forbod mot køyring med dieselmotorvogn ved akutt luftforureining. Vidare kan ein kommune i samråd med Statens vegvesen innføre lavutslippssone med heimel i forskrift om lavutslippssoner for biler (forskrift av 20. desember 2016). Etter veglova § 27 anna ledd er det opna opp for at bykommunar kan taka i bruk eit fleksibelt bompengetakstsystem. Veglova § 27 tredje ledd gir heimel for innføring av mellombelse såkalla beredskapstakstar ved akutt luftforureining (eller fare for) i byområde som allereie har ei bompengeordning.
Desse virkemidla som kommunane har, er eit resultat av at kommunane har ønska seg ulike virkemiddel for å kunne løyse utfordringar med lokal luftforureining.