Skriftlig spørsmål fra Svein Roald Hansen (A) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1344 (2018-2019)
Innlevert: 28.03.2019
Sendt: 28.03.2019
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 05.04.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Svein Roald Hansen (A)

Spørsmål

Svein Roald Hansen (A): Hvilken rolle ser statsråden at Rygge kan ha for en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området etter Forsvaret avslutter driften sin ved Kjeller flyplass i 2023?

Begrunnelse

I juni 2017 ba et enstemmig Storting om at regjeringen skal legge fram en sak om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området. Bakgrunnen for situasjonen kan spores tilbake til nedleggelsen av Fornebu flyplass i 1998.
Gjennom nedleggingen av Fornebu og etableringen av Gardermoen mistet allmennflymiljøet begge de to flyplassene som tilholdssteder. I forbindelse med utbyggingen og finansieringen av Gardermoen som hovedflyplass for hovedstadsområdet, ble det forutsatt at det skulle etableres en småflyplass i Oslo-området, jf. St.prp. nr. 90 (1991–1992).
Da regjeringen presenterte langtidsplanen for forsvarssektoren i juni 2016, gikk det frem at Forsvarets aktiviteter vil avsluttes i løpet av 2023. I proposisjon til Stortinget (nr. 151 (2015–2016)) sto det: «Da Fornebu ble stengt for flyging i 1998, ble mye av småfly- og luftsportsaktiviteten i Oslo-området overført til Kjeller. Ved en nedleggelse av Kjeller som flyplass vil det bli behov for å finne alternativer for denne aktiviteten».
I august 2017 lanserte regjeringen «Strategi for småflyvirksomheten i Norge» hvor det blant annet heter at «regjeringen vil gjennomføre en utredning om hvordan staten best mulig kan legge til rette for en permanent løsning for småflyaktiviteten på Østlandet (…)».
I desember 2018 leverte Oslo Economics levert sin utredning. I rapporten slås det fast at en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet kan oppnås ved valg av flere ulike løsninger.
Legger man vekt på brukernytten anbefales Eggemoen ved Hønefoss som permanent tilholdssted for småflyaktiviteten. Legger man mindre vekt på brukernytten anbefales en delt løsning mellom Jarlsberg, Rakkestad og Rygge. Rapporten drøfter ikke en konsentrert løsning ved Rygge, til tross for at allmennflymiljøet ser på dette som en fullgod løsning.
Tilgangen for småfly på Rygge er redusert etter nedleggelsen av Rygge Sivile Lufthavn i 2016. Forsvaret har gjennomført tiltak for å legge til rette for begrenset småflyaktivitet på Rygge, men allmennflymiljøet opplever betydelige begrensninger og hindringer på aktiviteten.
Historisk har Rygge vært en viktig småflybase og en viktig flyplass for småflyvirksomheten i hele Østlandsområdet, særlig for brukerne i Oslo-området. Det har vært småfly på plassen i over 60 år. Skal Rygge inngå i en permanent løsning vil det kreves en ny langsiktig avtale med Forsvaret som åpner for flere fly og flere bevegelser.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Rapporten frå Oslo Economics tilrår at Rygge flyplass bør ha ei rolle for ei permanent løysing for småflyaktiviteten dersom innsatsen skal fordelast over fleire flyplassar. Rapporten slår samtidig fast at som konsentrert løysing er Rygge flyplass utforutsigbar med bakgrunn i at det kan oppstå konfliktar ved å drive småflyaktivitet på ein operativ kampbase. Vidare blir det vist til at det er nødvendig med tilgjengekontroll og sikkerheitsklarering blant brukarane av Rygge, og at Rygge kan bli stengt av i periodar med høg beredskap. Rapporten viser også til at Forsvaret sjølv ynskjer at småflyaktiviteten på Rygge skal være avgrensa.
Det er venta at den militære aktiviteten ved Rygge vil auke i løpet av dei komande åra. Dette vil ha noko å seie for kor stor rolle Rygge kan ha for ei permanent løysing for småflyaktiviteten i framtida. Samferdselsdepartementet går no igjennom rapporten og vurderer tilrådingane som er gitt. Eg finn det ikkje rett å ta stilling til dette før det arbeidet er sluttført.