Erlend Wiborg (FrP): Kan statsråden klargjøre hva som ligger i forståelsen "god forvaltningsskikk", og om dagens praksis bør gjennomgås for å oppnå raskere saksbehandlingstid der informasjonsgrunnlaget for beslutning ligger lett tilgjengelig?
Begrunnelse
Vi opplever stadig å få henvendelser fra fortvilede brukere hos NAV, som i mange tilfeller opplever svært lange saksbehandlingstider. I enkelte saker er det forståelig at det kan være krevende å hente og vurdere dokumentasjon, samt behandle komplekse helserelaterte saker. Likevel ser vi at også enklere saker som f.eks. fastsettelse av barnebidrag kan ta opp mot 6-7 mnd. å få saksbehandlet. NAV benytter nå A-inntekt, og der samvær kan dokumenteres, mener spørsmålsstiller at det bør kunne forventes langt raskere saksbehandling enn 6-7 mnd. Mange av henvendelsene vi får viser at NAV sender første svar innenfor fastsatte frister, men kun for å fortelle at det er lang saksbehandlingstid. Det er vanskelig å se at en slik praksis er i tråd med forvaltningsloven, og god forvaltningsskikk, jf. ot.prp. 75 (1993-1994).