Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1352 (2018-2019)
Innlevert: 28.03.2019
Sendt: 29.03.2019
Rette vedkommende: Arbeids- og sosialministeren
Besvart: 05.04.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Kan statsråden klargjøre hva som ligger i forståelsen "god forvaltningsskikk", og om dagens praksis bør gjennomgås for å oppnå raskere saksbehandlingstid der informasjonsgrunnlaget for beslutning ligger lett tilgjengelig?

Begrunnelse

Vi opplever stadig å få henvendelser fra fortvilede brukere hos NAV, som i mange tilfeller opplever svært lange saksbehandlingstider. I enkelte saker er det forståelig at det kan være krevende å hente og vurdere dokumentasjon, samt behandle komplekse helserelaterte saker. Likevel ser vi at også enklere saker som f.eks. fastsettelse av barnebidrag kan ta opp mot 6-7 mnd. å få saksbehandlet. NAV benytter nå A-inntekt, og der samvær kan dokumenteres, mener spørsmålsstiller at det bør kunne forventes langt raskere saksbehandling enn 6-7 mnd. Mange av henvendelsene vi får viser at NAV sender første svar innenfor fastsatte frister, men kun for å fortelle at det er lang saksbehandlingstid. Det er vanskelig å se at en slik praksis er i tråd med forvaltningsloven, og god forvaltningsskikk, jf. ot.prp. 75 (1993-1994).

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: I begrunnelsen for spørsmålet fra representanten Wiborg er saksbehandlingen av barnebidrag benyttet som eksempel. Da ansvaret for at Arbeids- og velferdsetaten behandler saker forsvarlig og godt er mitt ansvarsområde, besvarer jeg dette spørsmålet. Samtidig vil jeg påpeke at det er barne- og likestillingsministeren som har ansvar for lovgivningen for familieytelsene, herunder barnebidrag.
God forvaltningsskikk tilsier at en sak skal forberedes og avgjøres uten ugrunnet opphold, og at det gis et foreløpig svar dersom det vil ta uforholdsmessig lang tid å besvare en henvendelse. I saker om barnebidrag sendes det forhåndsvarsel til den andre parten og foreløpig svar til søkeren innen en måned. Dette er i samsvar med forvaltningsloven § 11 a om saksbehandlingstid og foreløpig svar og Ot.prp.nr.75 (1993–1994) om normer for god forvaltningsskikk. En saksbehandlingstid på over seks måneder vil ikke være i samsvar med god forvaltningsskikk med mindre det kan begrunnes i helt særegne forhold. At noen saker tar lenger tid vil ofte ha sammenheng med sakenes kompleksitet.
Arbeids- og velferdsetaten har på de fleste områder hatt en god utvikling i saksbehandlingstider i 2018. For de fleste ytelser har saksbehandlingstiden gått ned. Dette er jeg tilfreds med. Som representanten Wiborg nevner i sin begrunnelse for spørsmålet, kan det være krevende å hente og vurdere dokumentasjon samt behandle komplekse saker.
Departementet har en god dialog med Arbeids- og velferdsdirektoratet om saksbehandlingstider og vedtakskvalitet. Det har vært arbeidet systematiske og målrettet over flere år for å effektivisere saksbehandlingen i Arbeids- og velferdsetaten. Det har vært gjennomført en betydelig systemutvikling som bl.a. har gitt gode selvbetjeningsløsninger og mulighet for digital kommunikasjon med forvaltningen. Dette har bidratt til å begrense den manuelle saksbehandlingen og redusere saksbehandlingstiden.
Det har også over tid vært arbeidet bredt og systematisk med kvalitetsarbeid for å sikre korrekt ytelse. Det innføres bl.a. saksbehandlingsstandarder, kvalitetsmålinger og kompetanseutviklingsprogrammer. Det utarbeides i tillegg årlig kvalitetsrapporter basert på klagesaksbehandling og omgjøringer. I sum bidrar dette til vedtak med økt kvalitet.
Representanten Wiborg nevner barnebidrag spesielt. Barnebidrag skiller seg fra andre områder ved at det er to parter, bidragsmottaker og bidragspliktig. Det kan gjøre innhenting av informasjon mer krevende. Det kan særlig være utfordrende å fastsette riktig beregningsgrunnlag der komplette inntektsopplysninger ikke kan innhentes kun fra A-ordningen. Dette gjelder parter med kapitalinntekt, parter i utlandet og for selvstendig næringsdrivende. Vurdering og innhenting av annen informasjon, som for eksempel samvær, er også en medvirkende årsak til lang saksbehandlingstid på området. I tillegg kan det nevnes at forhåndsvarsel som hovedregel må forkynnes ovenfor bidragspliktige bosatt utenfor Norden. Forkynningsprosessen kan i enkelte land være tidkrevende.