Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1347 (2018-2019)
Innlevert: 28.03.2019
Sendt: 29.03.2019
Besvart: 05.04.2019 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Andøy-samfunnet står foran et stort tap av arbeidsplasser som følge av nedlegging av den maritime patruljefly virksomheten. Nå er det i midlertidig kjent at et selskap ønsker å etablere pilotutdanning på Andenes med muligheter for et betydelig antall arbeidsplasser. Regjeringen forventes å bidra i omstillingsprosessen de har skapt behovet for.
Hva akter statsråden som ansvarlig i regjeringen for omstillingskommuner å bidra med av løsninger for å sikre etableringen av en internasjonal pilotutdanning på Andøy?

Begrunnelse

I regjeringens uttalelser overfor Andøy har det vært gitt uttrykk for at staten og virkemiddelapparatet vil gjøre sitt ytterste for å kompensere for bortfall av arbeidsplasser når Forsvaret legger ned sin virksomhet. Det er på denne bakgrunn stilt store forventninger til hva omstillingsprogrammet kan bidra med for å skaffe sårt tiltrengte nye arbeidsplasser til Andøy. Jeg vil understreke at Senterpartiet fortsatt mener det er en elendig begrunnet flytting av de maritime patruljeflyene (orion) og at vi derfor er imot.
En anerkjent norsk pilotskole ønsker nå å etablere pilotutdanning på Andenes da flertallet av Ap, Høyre og Frp mente flyttingen ville frigjøre arealer og åpne opp for ny virksomhet. Ifølge skolen vil et ferdig utdanningstilbud på Andenes kunne realisere rundt 90-100 arbeidsplasser og 3-400 studenter. Dette vil i så fall bety enormt mye for Andøy-samfunnet. Også et mindre opplegg vil være viktig for kommunen.
Som kjent er det i dag i hele verden stor etterspørsel etter piloter. Årlig etterspørres det i Europa ca. 7 000 nye piloter samtidig som det er kjent at dagens utdanningskapasitet er på under det halve.
Det er kjent at Andøya og naboregionene er meget velegnet til en slik utdanning. Her finner vi en meget moderne flyplass med infrastruktur på Andenes. Her finner vi luftromskapasitet på topp i Europa. I naboregionene finner vi en rekke lufthavner. I tillegg vil det i enda en kort periode være mulig å kunne rekruttere fagfolk som kan knyttes til pilotutdanning fra Andøy.
Selskapet som ønsker å etablere pilotutdanning på Andenes er ikke ute etter noen form for tilskudd til seg selv slik jeg har oppfattet det. Men, de er avhengig av at pilotstudenter, som alle andre studenter, kan ha et tilgjengelig tilbud om studiefinansiering. På dette området er det en forventning om at regjeringen kan bidra med å finne løsninger som «treffer» omstillingskommunen Andøy.
Med den store internasjonale etterspørsel etter piloter, vil det være naturlig at Norge spiller en rolle ifm. denne form for utdanning. Det forventes derfor at regjeringen og virkemiddelapparatet stiller opp og griper denne muligheten, da situasjonen tilsier at det haster.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Jeg mener regjeringen viser ansvar for den utfordrende situasjonen Andøy kommune er i som følge av nedleggelsen av flybasen. Andøy kommune har derfor i perioden 2017-2019 fått til sammen 60 mill. kroner i statlige omstillingsmidler. Regjeringen vil bidra med ytterligere 35 mill. kroner utover dette. Regjeringen legger til grunn at også Nordland fylkeskommune bidrar med ressurser til omstillingsarbeidet.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har delegert forvaltningen av omstillingsmidlene til Nordland fylkeskommune, som har ansvaret for bruken av midlene i samarbeid med kommunen og Innovasjon Norge.
Den mest sentrale aktøren i omstillingsarbeidet, er imidlertid kommunen. De har etablert en egen omstillingsorganisasjon (SAMSKAP) med deltakelse fra blant annet det lokale næringslivet, næringsorganisasjoner, Innovasjon Norge og fylkeskommunen. SAMSKAP har ansvaret for den daglige driften av omstillingsarbeidet i kommunen. Det er således de som mottar søknader om økonomiske midler fra omstillingsbevilgningen.
KMD har hatt møte med representanter fra Pilot Flight Academy om en mulig etablering av pilotutdanning på Andøya. Temaet for dette møtet var blant annet hvordan en slik utdanning eventuelt kunne finansieres. En særlig utfordring var hvordan utenlandske studenter kunne sikres en god studiefinansiering. Blant annet kom det opp spørsmål om Statens lånekasse kunne finansiere utenlandske studenter i Norge, og om noen av virkemidlene som KMD har ansvaret for kunne benyttes. Spesielt ble det drøftet om midlene over kap. 553, post 65 Omstillingsprogrammer ved akutte endringer i arbeidsmarkedet, kunne være aktuell.
Det er utarbeidet en egen forskrift for bruken av de distrikts- og regionalpolitiske virkemidlene, og her er bestemmelsene for bruken av kap. 553. post 65 nedfelt. I § 6 fremgår det at midlene over denne posten ikke kan benyttes til kausjon eller annen økonomisk garanti. Unntaket er i bedriftssaker som behandles av Innovasjon Norge.
Jeg har vært i kontakt med forskning- og høyere utdanningsministeren når det gjelder spørsmålet om mulighetene for finansiering for utenlandske studenter gjennom Statens lånekasse for utdanning. Pilotutdanning som er godkjent som fagskoleutdanning, gir rett til studiefinansiering. Likevel kan ikke studiefinansieringsordningen brukes som virkemiddel til å rekruttere pilotstudenter fra utlandet. Norsk studiefinansiering har som formål å skaffe kompetanse til Norge og norsk samfunns- og arbeidsliv. Derfor stilles det krav om at utenlandske statsborgere må ha en viss tilknytning til Norge for å få tilgang til lån og stipend på lik linje med norske statsborgere. Utenlandske statsborgere som kommer til Norge for å studere, må finansiere utdanningen sin selv. Mer vidtgående rettigheter til utenlandske statsborgere er ikke forenlig med den rause studiefinansieringen vi har i dag.