Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1345 (2018-2019)
Innlevert: 28.03.2019
Sendt: 29.03.2019
Besvart: 03.04.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Er samferdselsministeren enig med justisministeren i at det er en god idé å avvikle Utrykningspolitiets sine patruljer som arbeider særskilt med tunge kjøretøy (Miljøpatruljene), når vi ser den kompetansen disse besitter, og det arbeidet de utfører for å redusere antallet farlige vogntog på veiene våre?

Begrunnelse

Først på -90 tallet etablerte Utrykningspolitiet noen patruljer (ca. 10-12 stk. nasjonalt), som skulle ha spesialkompetanse for kontroll av tunge kjøretøyer(kjent som "Miljøpatruljene").
Dette har vært mannskaper som har hatt kontroll av tunge kjøretøyer som dedikert oppgave, og har vært anerkjent og respektert i transportnæringen i nærmere tretti år.
Foruten å ha hatt en viktig rolle ute på vegene, har mannskapene tatt med seg kompetansen på tunge kjøretøy tilbake til politidistriktene. Dette har vært avgjørende for at politidistriktene har hatt faglig kompetanse til å etterforske og påtale avgjøre saker knyttet til overtredelser og ulykker med tunge kjøretøyer.
Sjefen for Utrykningspolitiet (UP9, med velsignelse fra Politidirektoratet (POD), har nå besluttet å gradvis avvikle disse patruljene. Begrunnelsen er at det visstnok gir "bedre effekt" for trafikksikkerhetsarbeidet at også disse mannskapene skal ha fokus på fart, bilbelte og rus, på linje med de øvrige patruljene i UP. Det oppleves som litt spesielt gitt den store debatten vinterens ulykker som tungbil har vært involvert i har forårsaket, men det har muligens sammenheng med at antallet fartsovertredelser, bilbeltebøter mv. er blant indikatorene som måler UP sin effektivitet?
Norsk politi mister med forslaget all kompetanse på tunge kjøretøy. Denne kompetansen kommer ikke til å bli prioritert av politidistriktene i kampen mot annen, alvorlig kriminalitet. Dette vil sannsynligvis kunne resultere i flere henleggelser av saker som blir initiert av Statens vegvesen, da politiet ikke besitter tilstrekkelig kompetanse til å etterforske og iretteføre slike saker for domstolene.
Statens vegvesen mangler hjemler for en effektiv kontroll av tunge kjøretøyer. De har for eksempel ikke hjemler for ransaking slik politiet har.
Mange (spesielt utenlandske vogntog sjåfører), manipulerer fartsskrivere ved hjelp av brytere og andre tekniske innretninger som befinner seg inne i førerhytta. Dersom føreren ikke samtykker til at kontrolløren fra Statens vegvesen får tilgang til førerhytta, kan ikke kontrolløren ta seg inn i førerhytta, slik politiet har muligheten til.
Frem til i dag, har kontrollørene i Statens vegvesen og Utrykningspolitiet utfylt hverandre på en god måte. Dette er nå satt i spill av sjefen for UP. Det må kunne forventes at Justisdepartementet har hatt en samtale med Samferdselsdepartementet om dette.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Regjeringa er svært oppteken av trafikktryggleiken på norske vegar. Tilstrekkeleg og effektiv kontroll gjennom samordna innsats frå kontrolletatane er då viktig.
Regjeringa har auka satsinga på utekontrollverksemda nasjonalt, mellom anna ved forsterka samordning og samarbeid mellom Statens vegvesen, politiet, Arbeidstilsynet, Skatteetaten og Tolletaten. Regjeringa arbeider òg for å auke den internasjonale samhandlinga mellom kontrollmyndigheitene i EU/EØS-land, for å få meir og betre kontroll på tvers av landegrensene. Det vil redusere risikoen for at køyretøy med manglar passerer inn over grensa til Noreg.
Eit samansett risiko- og ulukkesbilete krev ulike former for kontroll, både stasjonær og mobil innsats, og ulik kompetanse frå dei einskilde etatane. Den einskilde kontrolletat si innsats må avstemmast mot det samla behovet, og om andre kontrolletatar ivaretek same område/tema, slik at særleg kompetanse kan nyttast fullt ut for å gi best mogeleg samla effekt. Det avgjerande er at den samla nasjonale innsatsen ivaretek det totale biletet og behovet.
Utrykningspolitiet har og skal ha ein svært viktig rolle i den totale kontrollinnsatsen på vegane, også overfor tunge køyretøy. Køyre- og kviletid, som dei såkalla miljøpatruljane kontrollerar i dag, dekkast og av Statens vegvesen sin innsats, og vegvesenet skal difor etter samråd med politiet ta over det samla måltalet for dette eine kontrolltemaet. Det frigjer kapasitet for Utrykningspolitiet til å nytte si særlege myndigheit og kompetanse til å styrke innsatsen ytterlegare overfor tunge køyretøy på områda andre ikkje kan dekke, som kontroll og handheving av mellom anna farleg adferd, fart, rus og ID-kontroll.