Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:1346 (2018-2019)
Innlevert: 28.03.2019
Sendt: 29.03.2019
Besvart: 08.04.2019 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Hva er status for nødvendig opptrening av piloter til nye fly, og tilstrekkelig teknikerkompetanse ved den enkelte base, i forbindelse med at Babcock SAA skal overta som operatør av luftambulansetjenesten 1. juli 2019?

Begrunnelse

Stortinget gjennomgår nå vedtak fra forrige sesjon, deriblant vedtakene knyttet til å ivareta kapasitet og kompetanse i luftambulansen. Krisen i luftambulansen i 2018 førte til svekket beredskap og at fly ble stående på bakken. I 2018 behandlet Stortinget Dokument 8:224 S (2017–2018), redegjørelse nr. 12 (2017–2018), og Meld. St. 2 (2017–2018). Stortinget fattet i forbindelse med disse sakene blant annet følgende vedtak:
- Vedtak 860 Stortinget ber regjeringen sikre luftambulanseberedskapen over hele landet, med nødvendige tiltak på kort og lang sikt for å skape stabilitet og forutsigbarhet i tjenesten.
- Vedtak 862 Stortinget ber regjeringen sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres, enten gjennom forhandlinger med operatør, gjennom ny anbudsrunde med krav om virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljølovens bestemmelser eller på annen egnet måte.
- Vedtak nr. 1011 Stortinget ber regjeringen sikre forsvarlig drift og vedlikehold av luftambulansene ved den enkelte base.

Det er tre måneder igjen til ny operatør skal overta, og det er avgjørende at det ikke hefter usikkerhet ved kapasiteten og kompetansen i denne livsviktige tjenesten.
Vi ber derfor statsråden svare på status for overdragelsesprosessen, sett opp mot Stortingets tydelige vedtak fra 2018.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Babcock Scandinavian AirAmbulance (BSAA) overtar den operative driften av flyene til luftambulansetjenesten fra 1. juli i år. De nye propellflyene er av typen Beech 250. Det er en ny moderne utgave av dagens Beech 200 som pilotene og flysykepleierne i tjenesten har mange års erfaring med. Når det settes inn en oppgradert flytype krever luftfartsregelverket at mannskapene gjennomfører trening for å lære seg hva som er nytt av innredning, instrumenter og prosedyrer. I tillegg kurses mannskapene i bokverket til BSAA. Dette er prosedyrer og beskrivelser som ligger tett opp til det bokverket Lufttransport flyr og driver sin virksomhet etter i dag. Etter avtale med Lufttransport, pilotene og flysykepleierne startet BSAA treningen av mannskapene 18. februar i år.
I Norge er det Luftfartstilsynet som har ansvaret for å godkjenne flyselskap og deres operasjoner. Før treningen kom i gang har Luftfartstilsynet godkjent både treningsorganisasjonen og treningsopplegget til Babcock. Tilsynet har også vært på inspeksjon under treningen og har vært fornøyd med det de har funnet. Jeg er kjent med at Lufttransports flygerforening 28. mars d.å. sendte en bekymringsmelding om treningsopplegget til Luftambulansetjenesten HF og Luftfartstilsynet, hvor de også informerte om at de midlertidig stanset sin deltakelse på den videre planlagte treningsaktiviteten. Det har i etterkant av dette vært avholdt møter mellom Babcock og Luftfartstilsynet og Luftambulansetjenesten, Norsk flygerforbund og Lufttransports flygerforening. Luftfartstilsynet har i brev av 2. april d.å. svart ut bekymringsmeldingen, hvor de påpeker at de har gjort en grundig gjennomgang av opplæringsprogrammet, samt ført tilsyn med gjennomføringen før de godkjente treningsprogrammet. Lufttransports flygerforening og Babcock har etter dette blitt enige om å ha en gjennomgang av opptreningsopplegget i uke 15, med sikte på rask oppstart etter dette. Når det gjelder teknikerkompetanse har Babcock som tidligere informert besluttet å bygge en ny hangar for hovedvedlikeholdet i Tromsø. Denne forventes å stå ferdig i 2020. Frem til den står ferdig vil selskapet foreta hovedvedlikeholdet hos myndighetsgodkjente flyverksteder. Babcock og selskapet LT Tech som leverer tekniske tjenester til dagens operatør kom ikke til enighet om kjøp av tjenester. Babcock inviterte etter dette Lufttransports teknikerforening til forhandlinger for å kunne tilby teknikerne ansettelse i deres selskap. Dette takket foreningen nei til. Babcock har derfor inngått en intensjonsavtale med Air Service Eggemoen om daglig vedlikehold av ambulanseflyene i en midlertidig periode. De har i tillegg egne ansatte, og har planer for å etablere egen virksomhet både i Tromsø og på basene. Her vil de ansatte i LT Tech kunne søke på vanlig måte på stillinger hos Babcock.