Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1354 (2018-2019)
Innlevert: 29.03.2019
Sendt: 29.03.2019
Besvart: 05.04.2019 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): I 2018 ble det innført vrakpant for motorsykler og mopeder på 500,- kroner.
Hvor mange Slike enheter det er utbetalt vrakpant for i 2018, og hvordan fordeler utbetalingene seg på de ulike kategoriene moped, lett MC og tung MC?

Begrunnelse

Innføringen av vrakpant i 2018 ble fulgt opp med innføring av vrakpantavgift i 2019. Det er ikke gjennomført noen kvalifisert analyse av om vrakpantordningen vil medføre at flere faktisk leverer mopeder og motorsykler til vraking, eller om disse kjøretøyene ikke går ut av sirkulasjon, eller går ut av sirkulasjon uten at de leveres mottaksstasjon.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Stortinget vedtok under behandlingen av statsbudsjettet for 2017 en utvidelse av dagens vrakpantsystem for kjøretøy opp til 3 500 kg til å omfatte lette motorsykler, tunge motorsykler, mopeder, lastebiler, campingvogner og bobiler. Tilskuddet er ment å bidra til raskere utskifting av eldre, mer forurensende kjøretøy. Det gir også økt insentiv for innlevering av kjøretøy som ikke er inkludert i dagens vrakpantsystem.
Vrakpanten utbetales i dag av Skatteetaten gjennom en belastningsfullmakt fra Miljødirektoratet.
Skatteetatens tall viser at totalt 4789 mopeder, lett MC og tung MC ble levert til vraking i 2018. For perioden 1. januar 2018 til 31. januar 2018 finnes det ikke tall som viser hvordan utbetalingene fordeler seg på de ulike kategoriene moped, lett MC og tung MC. I perioden 1. september 2018 til 31. desember 2018 ble det utbetalt vrakpant for totalt 1674 slike kjøretøyer, hvorav 1476 mopeder, 71 lett MC og 127 tung MC.