Ole André Myhrvold (Sp): I forbindelse med utbygging av InterCity gjennom Østfold har Bane Nor varslet behov for henstillingsplass til togene som skal trafikkere banen. Det er pekt på fire mulige alternative plasseringer: Kambo og Halmstad i nye Moss og to i Råde.
Har statsråden lagt føringer på Bane Nor om å unngå nedbygging av matjord generelt og om å ta hensyn til matjordas egnethet i sitt valg av plassering, og vil statsråden om det blir nødvendig med statlig ekspropriasjon vektlegge disse hensynene over andre hensyn?
Begrunnelse
Produktiv jord er en ressurs det tar årtusener å bygge opp. Skal vi klare å brødfø en økende verdensbefolkning må vi stoppe tapet av dyrkbar jord.
Produktiv jord er en ressurs det tar årtusener å bygge opp. Skal vi klare å brødfø en økende verdensbefolkning må vi stoppe tapet av dyrkbar jord.
I Norge er bare 3 prosent landarealet dyrket mark, og av dette omdisponerte vi i 2014 vel 5000 dekar med dyrkbar jord til andre formål.
I tillegg kan jordsmonnet deles inn i forskjellige jordtyper basert på geologisk avsetningstype, kornstørrelsesfordeling (sand/silt/leire) i ulike sjikt, jordsmonnutvikling, naturlig dreneringsgrad og jorddybde. Basert på disse observasjonene klassifiseres jorda i et internasjonalt referansesystemet for jordsmonn, World Reference Base for Soil Resources (WRB), tilpasset norske forhold. I tillegg registreres helling og eventuelle andre egenskaper som har betydning for driften av arealet.