Åsunn Lyngedal (A): Mener statsråden at det er i tråd med Stortingets intensjoner ved opprettelsen av IMDI og med regjeringsplattformen, dersom det gjennomføres en sentralisering av de nasjonale oppgavene som er lagt og fortsatt skal ligge til IMDI som fagdirektorat?
Begrunnelse
IMDI er et fagdirektorat med et viktig ansvarsområde, norsk integrerings- og mangfoldspolitikk. Nye landsmenn skal bosettes, integreres og kvalifiseres i hele landet i tett samarbeid med en kommune. De ansatte i IMDI er fordelt på omkring 120 ansatte i Oslo og 80 på 5 andre steder i hele Norge. Et eksempel på dette er de 12 ansatte som har de nordligste fylkene våre som ansvarsområde, lokalisert til Narvik.
Oppgavemeldingen knyttet til regionreformen flytter enkelte oppgaver knyttet til integrering fra IMDI til fylkene. Det er imidlertid ikke nødvendigvis slik at det kun er oppgaver lagt til dagens regionkontorer som overføres fylkene. Likevel er det - i god tid før oppgaver skal over til fylkene – startet en intern prosess i IMDI der det skal vurderes om direktoratet skal ha ytre lokasjoner i det hele tatt, og eventuelt hvor mange. Dette til unisone protester fra de ansattes organisasjoner Akademikerne, NTL, Parat og Unio, som mener at det blant annet går på tvers av politiske føringer. På tross av at regjeringen, i egen regjeringsplattform, uttrykker at man ved strukturendring skal «sikre en fortsatt god regional fordeling av statlige kompetansearbeidsplasser», ser i dette tilfellet at sentraliseringen til Oslo er i gang i IMDI.
Stortinget vedtok i 1987 lokaliseringen av UDI med regionkontorer.
Da Stortinget vedtok å opprette IMDI i juni 2005, ble lokasjonene Gjøvik, Bergen, Kristiansand, Narvik, Trondheim og Oslo opprettholdt i eget stortingsvedtak. Sett i lys av økningen i statlige arbeidsplasser i Oslo fra 2013-2018, 3 816, i forhold til økningen for Nordland i samme periode, 15, er utviklingen alvorlig og må følges nøye.